Uanset om du er ude efter en opgradering af anlægget eller overvejer et nyt anlæg, er der et par højttalere, som skal stå øverst på listen: KEF LS50 Meta.
Med LS50 Meta er vi nået til 12. generation af Uni-Q-enheden. Her har KEF’s ingeniører lavet et nyt ophæng baseret på analyse af forskellige simuleringer, som også har ført til et nyt svingspolesystem og dæmpning af gabet mellem diskanten og bas/mellemtone-membranen. Det skal dæmpe den forvrængning (0,7 procent THD ved 90 dB), der kan forekomme ved højere frekvenser.
En rund plade med et intrikat labyrintmønster er monteret på bagsiden af enheden. Rillerne i mønsteret absorberer forskellige frekvenser, og dermed hævder KEF, at de kan fjerne 99 procent af uønsket lyd fra bagsiden af enheden.
De kalder det et akustisk sort hul, hvor 99 procent af de uønskede frekvenser forsvinder.
De små KEF-højttalere er så velafbalancerede, at man kan smide det meste musik efter dem. F.eks. Mozarts Tryllefløjten; hans sidste opera (1791) – eller rettere syngespil – og en af de få med tysk libretto; og gennem LS50 Meta står lyden af den lille tryllefløjte i skarp kontrast til orkesterets store format. Højttalerne formår at folde orkesterlyden ud med stor overbevisning, og vokalklangen er simpelthen pragtfuld.
Højttalerne er så gennemsigtige og detaljerede, at man kan høre små knirk fra scenegulvet, og de markerer temposkift og dynamikforandringer i musikken på eksemplarisk vis.
Konklusion
KEF’s nye LS50 Meta står på skuldrene af mange klassiske KEF-højttalere, men dér skinner de også som måske de allerbedste reolhøjttalere i deres klasse. Velforarbejdet kvalitet kombineret med unik teknologi, som giver en hørbar fordel, er også med til at gøre dem til et interessant produkt.
Men KEF LS50 Meta er ikke kun for nørder; de er for musikelskere af alle slags, der drømmer om små, stramme højttalere, der ikke fylder meget, men alligevel gør meget væsen af sig. Her er de.