Nogle er villige til at gå længere end andre i deres søgen efter den perfekte lyd. I højttalerfaget er det ægte håndværkskunst. Og med Kaya 90 har britisk-sydafrikanske Vivid Audio givet sig selv en ekstra udfordring. Nemlig at få en relativt kompakt gulvhøjttaler til at opføre sig, som om den var næsten dobbelt så stor.
Lad dig i øvrigt ikke narre af det kompakte ydre, hvert kabinet rummer nemlig hele 90 liter.
Hvis du gerne vil have gåsehud, kan du prøve at høre live-versionen af Susanne Sundførs “Undercover” fra the Barbican i London.
Med Kaya 90 lyder det så stort, åbent og naturtro, at jeg slet ikke savner at være der selv. For her får jeg hele koncertsalen flyttet ind i testrummet, hvor lyden fra klaveret breder sig ud i rummet med et naturligt og klippefast fundament i bunden. Og Susanne, hvis karakteristiske stemme er lige så kraftig, som den er luftig, står midt i rummet og krænger sin sjæl ud.
Den varme klang fra strygerne på Luka Šulićs fortolkning af Vivaldis De fire årstider skildres med både fylde og masser af luft. Og med en sådan kontrol over såvel de mindste detaljer som de største dynamiske udblæsninger, at det simpelthen er uvant. Hvornår har jeg sidst hørt lyden så ufarvet og levende som her? Det kan jeg ikke huske.
Konklusion
Kaya 90 er undertegnedes første møde med Vivid Audio. Jeg må indrømme, at jeg ofte har nogle fordomme over for producenter af højttalere i halvmillionklassen. Men da jeg hørte disse til 200.000 kroner parret, kom aha-oplevelserne på rad og række, så jeg blev mindet om, at det simpelthen er dyrt at hoste op med de bedste løsninger.
For Kaya 90 er en juvel af en højttaler. Desværre koster den alt for meget til, at de fleste overhovedet ville tænke på at købe et par. Men til prisen får du en af de mest dynamiske, rentspillende og holografisk korrekte højttalere på markedet.
Man har jo lov til at drømme. (GN)