Under pandemien opstod der (naturligvis) et øget behov for at blive underholdt hjemme i sin egen trygge, smittefri stue – og streaminggiganterne var hurtige til at efterkomme ønsket.
Disney+, Netflix, Prime Video, SkyShowtime (Paramount+), Max (HBO Nordic), Apple TV+ og Viaplay boostede deres indholdsbudgetter til hidtil usete højder og lancerede titler hurtigere, end Shaman Durek sendte nye charlatanmedaljoner på markedet.
Da verden atter blev normal, var det naturligvis ikke en bæredygtig forretningsmodel, og i de seneste to år har vi set en voldsom konsolidering af streamingmarkedet.
Nu er der fokus på at tjene penge i stedet for dyr vækst, og antallet af nye titler er blevet kraftigt reduceret. Samtidig har Viaplay næsten kastet håndklædet i ringen, og Max satser primært på lavprisproduceret reality-skrammel.
Når det er sagt, har vi sjældent uddelt så mange topkarakterer på et år!
Med stærke serier som Fallout, Ripley, Lady in the Lake, Mayor of Kingstown, True Detective, sæson 4, Shōgun, samt den fascinerende norske serie So Long, Marianne, har vi været uforskammet godt underholdt i året, der nu går på hæld
Desværre har der været længere mellem guldkandidaterne på filmfronten og biograflærredet. Men de gamle kan stadig være med, og både David Fincher (The Killer) og Sir Ridley Scott (Napoleon), udsendte stærke film – og heldigvis er frekvensen af generiske superheltefilm faldet.
Strejke!
Der er også en anden stærkt medvirkende årsag til, at der kom færre nye udgivelser i 2024.
I maj sidste år kastede hovedparten af Hollywoods manuskriptforfattere sig ud i en af de mest omfattende strejker i film- og seriebranchens historie. I midten af juli eskalerede konflikten så til nye højder, da alle 160.000 medlemmer af fagforeningen Sag-Aftra deltog i den største skuespillerstrejke i Hollywood siden 1960.
Manuskriptforfatterne krævede bedre lønvilkår og garantier for, at AI (med programmer som ChatGPT) ikke ville overtage en stor del af deres arbejde.
Strejken varede næsten til slutningen af oktober med den konsekvens, at en række serier og film blev stærkt forsinkede eller simpelthen aflyst.
Konflikt
En af de serier, der er betydeligt forsinket som følge af strejken, er serieskaber Taylor Sheridans sæson 2 af western-dramaet 1923 – en prequel-serie til den megapopulære Yellowstone. I juni gik optagelserne endelig i gang.
Og når vi nu er ved Yellowstone, kan vi ikke undlade at nævne, hvad der nærmest har domineret nyhedsstrømmen fra serie-Hollywood det seneste halvandet år: Den uforsonlige konflikt mellem seriens stjerne, Kevin Costner (kvægbaronen John Dutton) og Sheridan.
Det hele endte med, at Costner forlod serien (mere eller mindre frivilligt), at serien blev droppet, og at samarbejdsklimaet mellem de to store egoer blev så giftigt, at Costner ikke engang vender tilbage i de sidste seks afsnit (sæson 5, del II) for at afslutte historien på en tilfredsstillende måde.
Eller, om epilogen bliver tilfredsstillende eller ej, er stadig uvist – den 14. november får vi svaret, når SkyShowtime har premiere på Yellowstone, sæson 5, del II. Lyd & Billede tog i øvrigt cowboystøvlerne på og rejste til »Yellowstone-land « for at varme op til seriefinalen.
Sidste år høstede Costner forresten sin første Golden Globe for rollen som John Dutton i Yellowstone. I år var serien ikke nomineret til nogen priser, heller ikke en Emmy.
Derimod var det ikke uventet og meget fortjent, at Shōguns serieskabere, Rachel Kondo og Justin Marks, nærmest gjorde rent bord ved årets Emmy-uddeling. Hele 18 priser gik til det historiske japanske drama – og dermed slog serien alle Emmy-rekorder!
Nu lægges der faktisk an til, at miniserien får en opfølgende sæson. Vi glæder os allerede!
Højere priser
Nu hæver de fleste streamingtjenester igen deres månedlige priser, samtidig med at de skærer i indholdet.
Derudover lægger de (forståeligt nok) flere og flere hindringer i vejen for, at man kan dele sin konto med andre familiemedlemmer og venner. Eller man bliver tilbudt et billigere abonnement med reklamer.
Når det er sagt, så var (er) der meget algoritmedrevet, masseproduceret skrammel derude! Med omkostningsbesparelser og strammere budgetdisciplin kan de indholdsansvarlige (forhåbentlig) fokusere endnu mere på kvalitet end på kvantitet fremover.
Næste år ser allerede ud til at blive et lovende år for film og serier i den henseende.
PS! Du kan læse mere om sidste års anmeldelser og mange tusinde andre på vores hjemmeside her. Godt nyt serie- og filmår!