Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Vi kårer

Årets bedste TV-serier og film – 2022-2023

Efter to rædselsår for film- og underholdningsbranchen forsøger streaming-tjenester og biografer nu at tilpasse sig en ny markedshverdag.

Af / 01/11/2022 - 12:11
Årets bedste TV-serier og film – 2022-2023

I løbet at det år, der er gået siden sidste Kavalkade, har vi tilbragt over 733 (!) timer foran storskærmen og filmlærredet for at kunne (forsøge) at guide dig i junglen af det mangfoldige serie- og filmtilbud derude. 

En strøm af nye serier og film, som har virket nærmest uendelig – men som vi nu ser, at der skæres kraftigt ned på. 

Corona-lockdown

Corona-pandemien gav os lukkede biografer, udsatte premierer og nedlukkede film- og serieproduktioner. Med et efterfølgende slunkent biograftilbud.  

Efter at kineserne corona-lukkede verden i marts 2020, blev kultursektoren en af de hårdest ramte brancher. Efter to år, som ikke kan beskrives som andet end annus horribilis x 2 for filmbranchen generelt, og biografbranchen i særdeleshed, skal underholdningsindustrien nu forsøge at stable en forretningsmodel på benene, som er tilpasset tiden post corona. 

I modsætning til biograferne oplevde streaming-tjenestene et regulært corona-boost under pandemien. Corona-trætte, ‘indespærrede’ familier verden rundt sikrede strømmen af nye kunder til Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+ og SkyShowtime. 

Samtidig eksperimenterede filmselskaberne med nye distributionsformer, hvor storfilm blev udgivet direkte på streaming-tjenesterne, eller havde simultan premiere i de få åbne biografer og på streaming. 

I denne henseende satte Warner standarden ved at tilbyde alle sine 2021-titler direkte til streaming, mens Disney+ kørte en hybridmodel, hvor de ofte lancerede blockbusterne direkte på Disney+ samme dag som biografpremieren, men her skulle abonnenter betale et ekstra engangsbeløb; såkaldt Premier Access. 

Foregangsfilmen var her Black Widow, og det endte med, at superstjernen Scarlett Johansson sagsøgte Disney, da hun mente, at hun ville lide et stort økonomisk tab ved, at filmen var tilgængelig for direkte streaming. 

Sagen løste sig til sidst med et forlig uden om retssalene, hvor Johansson fik udbetalt en klækkelig sum som ‘plaster på såret’. 

Opkøb og fusioner

Derefter blev 2021 et rigtigt konsolideringsår for streaming-branchen. Efter flere års krig om streaming-abonnenter, hvor aggressive månedlige priser var en central metode, indså mange i branchen, at de var stærkere sammen. 

HBO Max blev lanceret i Norden, derefter fusionerede AT&T og Discovery. AT&T ejede allerede CNN, HBO og Warner Bros., så fusionerede Warner Bros. Entertainment (som bl.a. har Harry Potter i sin arkivportefølje) med Discoverys netværk – og sammen skabte de en ny streaming-gigant. 

Efter fusionen er HBO Max dog en af de streaming-tjenester, der har skåret mest i indholdsproduktionen. Blandt andet har de for nylig aflyst Raised by Wolves samt en række andre populære (og dyre!) serier. Nedskæringerne fra den nye ledelse kulminerede i, at Warner droppede den færdigindspillede (!) Batgirl. På det tidspunkt var omkostningerne allerede oppe på ca. 400 millioner. 

Årsagen til de massive indholdsnedskæringer er naturligvis den brutale kamp om streaming-abonnenterne, en krig, der er eskaleret yderligere, efter at samfundet er genåbnet. Når kundevæksten så oven i købet mindskes, skal omkostningsniveauet ned. Ikke mindst skæres der nu kraftigt i lokalt produceret indhold, noget det nordiske tv-marked vil komme til at mærke fremover. 

Men også Jeff Bezos’ Amazon tog på shoppingtur og kom hjem med det traditionelle filmselskab MGM. 

Med en købspris på 8,45 milliarder dollars (ca. 65 milliarder kroner) sikrede Amazon sig rettighederne til det legendariske filmselskab (som blev grundlagt i 1924) – og dets meget omfangsrige filmarkiv på ca. 4.000 titler. Med MGM-filmene i porteføljen styrker Prime Video sin position og attraktivitet på streaming-markedet betydeligt. 

Er festen slut?

Efter genåbningen af samfundet er meget vendt tilbage til normalen præ-corona; men mange vaner har også ændret sig for altid. 

Biografindustrien blev ramt så hårdt, at nogle stiller det spørgsmål, om Covid-19 vil tage livet af, eller i det mindste radikalt ændre, biografmarkedet for al fremtid. Selv godt et halvt år efter, at samfundet (næsten) er tilbage til normalen, ligger biografbesøgene -25-30 % under 2019-niveauet. 

Og så kom Netflix med chokerende tal for 1. kvartal 2022. Ændringen i abonnementstallene var tydelig: For første gang siden 2011 (!) mistede Netflix abonnenter. 

Kort herefter tog den mægtige Ted Sarandos affære og meddelte, at streaming-giganten inden udgangen af 2022 ville lancere en reklamefinansieret abonnementstype. 

Tilsyneladende har det skridt ikke stoppet udvandringen af kunder. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix i 2. kvartal – og 1. juli passerede Disney Netflix i antal abonnenter! 

Pr. 1. juli oplyste Netflix, at de havde 220,67 millioner abonnenter globalt. Det tilsvarende tal for Disney var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er det samlede antal abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Således har underholdningsgiganten med de store, sorte museører brugt lidt over to et halvt år på at indhente Netflix. Husk, at Netflix tilbyder sin tjeneste i alle lande i verden (191); noget Disney+ (med 61 lande) ikke gør – endnu … 

Netflix-aktionærerne reagerede da også ved at sende aktien ned -65% siden topniveauet i november 2021. 

I en normal måned plejede de 6-7 største streaming-tjenester at udgive op til 250-300 titler. Alt fra splinternye serier og film til arkivmateriale og nye afsnit af eksisterende serier; og det til en imponerende lav pris for abonnenterne i forhold til at købe en fysisk Blu-ray- eller biografbillet. 

Nu hæver de alle månedsprisen, samtidig med at de skærer i indholdet. Men trods alt kan vi som serie- og filmforbrugere stadig se vanvittigt meget mere indhold til en langt lavere pris, end vi kunne for 10 år siden. 

Vi må nok acceptere, at vi på sigt ikke kan få ‘all access’ for omkring en halvtredser om måneden. Samtidig vil streaming-markedet fortsætte konsolideringen – der er stadig for mange spillere derude til, at alle kan overleve. 

En ting er sikkert, med megasuccesen Ringenes Herre: Magtringene (tidens ubestridt dyreste serieproduktion) er Jeff Bezos ikke den første, som kommer til at kaste håndklædet i ringen. 

PS! Du kan læse mere om sidste års og mange tusinde flere anmeldelser på vores hjemmeside. Godt nyt serie- og filmår!

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Vindere af Årets bedste TV-serier og film – 2022-2023

Årets Bedste film 2022-2023

The Power of the Dog

Maskulinitetens absurde teater

En glimrende, sammenbidt Cumberbatch i et ætsende, mellemmenneskeligt Campion-drama.

Jane Campions varemærke er dybe mellemmenneskelige dramaer, ofte sat i det 19. århundrede med overdådige kostumer (f.eks. The Piano og The Portrait of a Lady). Med The Power of the Dog udvider den newzealandske instruktør sit repertoire og fornyer sig på fremragende vis. 

Fakta

  • Netflix
  • Release: 1. december 2021
  • Instruktion: Jane Campion

 

Vi er i delstaten Montana med dens enorme prærier og storslåede ødemark i midten af 1920’erne. En tid, hvor mænd er mænd, maskulinitet er et æreskodeks, og kvindernes plads er i køkkenet. 

Brødrene Burbank ejer og driver en stor kvægfarm sammen. Phil (Cumberbatch) er storebror og selvudnævnt leder af foretagendet. Stor i kæften, brysk, ufølsom og med stenansigt og et hidsigt temperament styrer han ranchen med en kraftig overdosis af maskulinitet.  

Med sin afdæmpede, ydmyge fremtoning er George (Plemons) hans direkte modsætning. Og han bliver ustandselig hundset med af sin tilsmudsede machobror. 

Forholdet mellem brødrene bliver bestemt ikke bedre, da George gør sine hoser grønne hos enken og alenemoren Rose (Kirsten Dunst). 

Ved enhver lejlighed og i enhver forsamling griber Phil muligheden for at fremhæve sin egen fortræffelighed og position. Han nedgør sin bror i fuld offentlighed og kommer med nedladende kommentarer og beske stikpiller til alle omkring sig. Hans mest fremtrædende egenskab er at få andre til at føle sig små. 

Jane Campion maler et langsomt, lavmælt kammerspil op, hvor vi trods de enorme, åbne landskaber og de mange cowboys føler os lukket inde med de fire hovedpersoner. De tærer på hinanden, nedbryder og fornedrer hinandens menneskelighed. 

Filmens enigma er Phils problematiske forhold til Peter. En langlemmet teenager, som helst holder sig for sig selv og trives med at lave papirblomster. Fra første færd træder Phil på ham, kommer med nedsættende bemærkninger og mere end antyder, at ‘splejsen’ er homoseksuel. Men så vender han pludselig på en tallerken og prøver at få ham ind i folden. 

Phil selv er også en venneløs mand. Han er mere frygtet end elsket og tilbringer lange aftener i ensomhed ude i naturen, smurt ind i skidt og møg, mens han mindes den legendariske cowboy Bronco Henry, der i teenageårene lærte ham at ride samt kvægdriftens hemmeligheder – og ham. 

Dialogerne er skåret ned til et minimum, og ofte skuler personerne bare ondt eller skræmt til hinanden. Især det betændte samspil mellem Cumberbatch og Dunst er til at tage og føle på. Intenst, ubehageligt og ofte psykologisk udmattende. Når han lister sig ind på hende, mens hun spiller klaver, ved vi ikke, om han er ude efter forsoning eller efter at gøre ondt. 

Dette er en film, du skal se. 6 stjerner til et sobert og rystende psykologisk drama.

Læs anmeldelsen her

Årets Bedste TV-Serie 2022-2023

1883, sæson 1

Mægtigt western-epos!

Prequel-serien til Yellowstone overgår sin moderserie.

Yellowstone foregår i nutidens Montana og handler om den mægtige Dutton-familie med deres kvægdynasti og deres magtbegær, intriger og konflikter.  

Fakta

  • SkyShowtime
  • Release: 10. januar 2022
  • Instruktion: Taylor Sheridan

 

Nu giver serieskaber Taylor Sheridan os Dutton-familiens fascinerende forhistorie og deres strabadserende rejse mod at etablere sig i Montanas vildmark i nybyggertiden. 

Immigrationsbølgen fra Europa til Den Nye Verden eksploderede i midten af 1800-tallet. Amerikanerne (dvs. europæiske immigranter) har “altid” rejst vestpå for at søge lykken. Ud over de store prærier mod ubeboet land og uanede muligheder – men også en rejse med store prøvelser, farer og ventende benhårdt arbejde. 

 1883 følger familien Dutton, idet de begiver sig ud på deres nybyggerrejse mod vest, via Texas og over de store sletter i det midtvestlige USA. De flygter fra utryghed og fattigdom, men aner heller ikke, hvad der venter dem – hverken på rejsen eller ved dens endelige mål. 

Seriens hovedperson er ærkecowboyen Shea Brennan (Elliott) – en hårdkogt, hærdet mand, der har mødt sin del modgang og udfordringer. Brennan påtager sig at lede en stor gruppe uerfarne tyskere og østeuropæere til det forjættede Montana. Med på rejsen kommer familien Dutton, anført af James (McGraw) og Margaret (Hill). Deres lettere naive, romantiske datter Elsa (May) får en central rolle i det drama, der udfolder sig. 

I 1883 er han både serieskaber, manuskriptforfatter og instruktør, og han beviser endnu en gang sit solide håndværk, når det gælder karakterudvikling og spændstige dialoger, og sit erfarne blik for menneskelige prøvelser og karakterdrevet drama. 

Countrysanger-ægteparret Tim McGraw og Faith Hill ser ud, som om de er født ind i denne verden, og gør da også en habil indsats, men de er ikke seriens mest spændende personer. Det er altid det menneskelige, der er i fokus, og 1883’s stærkeste kort i den henseende er Brennan og Elsa. 

Elsa kommer ind i denne brutale verden med en romantisk drøm om spændende eventyr og et bedre liv. Ung, blond og smuk, og altid med et sødt smil på læben er hun seriens bindeled mellem den gamle og den nye verden. Hun lærer på den hårde måde, at det ikke kun er smukke solopgange og gryende romantik, der præger Det Vilde Vesten, men også djævle i menneskeskikkelse. 

Hvert afsnit har efter sigende kostet formidable ti millioner dollars – og det kan ses! Det Vilde Vesten er genskabt ned til mindste, autentiske detalje, og dramaturgi, klip, fotografering og soundtrack gør oplevelsen komplet. Når rollelisten så ovenikøbet også byder på et gensyn med Billy Bob Thornton, er vi frelst. 

Fans af western-genren vil med garanti omfavne dette smukke og brutale epos, som også bør kunne fænge yngre generationer. 6 solide stjerner til årets mest episke serie. 

Anmeldelsen er baseret på samtlige 10 episoder.

Læs anmeldelsen her