I løbet at det år, der er gået siden sidste Kavalkade, har vi tilbragt over 733 (!) timer foran storskærmen og filmlærredet for at kunne (forsøge) at guide dig i junglen af det mangfoldige serie- og filmtilbud derude.
En strøm af nye serier og film, som har virket nærmest uendelig – men som vi nu ser, at der skæres kraftigt ned på.
Corona-lockdown
Corona-pandemien gav os lukkede biografer, udsatte premierer og nedlukkede film- og serieproduktioner. Med et efterfølgende slunkent biograftilbud.
Efter at kineserne corona-lukkede verden i marts 2020, blev kultursektoren en af de hårdest ramte brancher. Efter to år, som ikke kan beskrives som andet end annus horribilis x 2 for filmbranchen generelt, og biografbranchen i særdeleshed, skal underholdningsindustrien nu forsøge at stable en forretningsmodel på benene, som er tilpasset tiden post corona.
I modsætning til biograferne oplevde streaming-tjenestene et regulært corona-boost under pandemien. Corona-trætte, ‘indespærrede’ familier verden rundt sikrede strømmen af nye kunder til Disney+, Netflix, HBO Max, Prime Video, Viaplay, Apple TV+ og SkyShowtime.
Samtidig eksperimenterede filmselskaberne med nye distributionsformer, hvor storfilm blev udgivet direkte på streaming-tjenesterne, eller havde simultan premiere i de få åbne biografer og på streaming.
I denne henseende satte Warner standarden ved at tilbyde alle sine 2021-titler direkte til streaming, mens Disney+ kørte en hybridmodel, hvor de ofte lancerede blockbusterne direkte på Disney+ samme dag som biografpremieren, men her skulle abonnenter betale et ekstra engangsbeløb; såkaldt Premier Access.
Foregangsfilmen var her Black Widow, og det endte med, at superstjernen Scarlett Johansson sagsøgte Disney, da hun mente, at hun ville lide et stort økonomisk tab ved, at filmen var tilgængelig for direkte streaming.
Sagen løste sig til sidst med et forlig uden om retssalene, hvor Johansson fik udbetalt en klækkelig sum som ‘plaster på såret’.
Opkøb og fusioner
Derefter blev 2021 et rigtigt konsolideringsår for streaming-branchen. Efter flere års krig om streaming-abonnenter, hvor aggressive månedlige priser var en central metode, indså mange i branchen, at de var stærkere sammen.
HBO Max blev lanceret i Norden, derefter fusionerede AT&T og Discovery. AT&T ejede allerede CNN, HBO og Warner Bros., så fusionerede Warner Bros. Entertainment (som bl.a. har Harry Potter i sin arkivportefølje) med Discoverys netværk – og sammen skabte de en ny streaming-gigant.
Efter fusionen er HBO Max dog en af de streaming-tjenester, der har skåret mest i indholdsproduktionen. Blandt andet har de for nylig aflyst Raised by Wolves samt en række andre populære (og dyre!) serier. Nedskæringerne fra den nye ledelse kulminerede i, at Warner droppede den færdigindspillede (!) Batgirl. På det tidspunkt var omkostningerne allerede oppe på ca. 400 millioner.
Årsagen til de massive indholdsnedskæringer er naturligvis den brutale kamp om streaming-abonnenterne, en krig, der er eskaleret yderligere, efter at samfundet er genåbnet. Når kundevæksten så oven i købet mindskes, skal omkostningsniveauet ned. Ikke mindst skæres der nu kraftigt i lokalt produceret indhold, noget det nordiske tv-marked vil komme til at mærke fremover.
Men også Jeff Bezos’ Amazon tog på shoppingtur og kom hjem med det traditionelle filmselskab MGM.
Med en købspris på 8,45 milliarder dollars (ca. 65 milliarder kroner) sikrede Amazon sig rettighederne til det legendariske filmselskab (som blev grundlagt i 1924) – og dets meget omfangsrige filmarkiv på ca. 4.000 titler. Med MGM-filmene i porteføljen styrker Prime Video sin position og attraktivitet på streaming-markedet betydeligt.
Er festen slut?
Efter genåbningen af samfundet er meget vendt tilbage til normalen præ-corona; men mange vaner har også ændret sig for altid.
Biografindustrien blev ramt så hårdt, at nogle stiller det spørgsmål, om Covid-19 vil tage livet af, eller i det mindste radikalt ændre, biografmarkedet for al fremtid. Selv godt et halvt år efter, at samfundet (næsten) er tilbage til normalen, ligger biografbesøgene -25-30 % under 2019-niveauet.
Og så kom Netflix med chokerende tal for 1. kvartal 2022. Ændringen i abonnementstallene var tydelig: For første gang siden 2011 (!) mistede Netflix abonnenter.
Kort herefter tog den mægtige Ted Sarandos affære og meddelte, at streaming-giganten inden udgangen af 2022 ville lancere en reklamefinansieret abonnementstype.
Tilsyneladende har det skridt ikke stoppet udvandringen af kunder. Abonnementsnedgangen fortsatte for Netflix i 2. kvartal – og 1. juli passerede Disney Netflix i antal abonnenter!
Pr. 1. juli oplyste Netflix, at de havde 220,67 millioner abonnenter globalt. Det tilsvarende tal for Disney var 221,1 millioner. (NB! Disney-tallene er det samlede antal abonnenter for Disney+; ESPN; Hulu; Live TV). Således har underholdningsgiganten med de store, sorte museører brugt lidt over to et halvt år på at indhente Netflix. Husk, at Netflix tilbyder sin tjeneste i alle lande i verden (191); noget Disney+ (med 61 lande) ikke gør – endnu …
Netflix-aktionærerne reagerede da også ved at sende aktien ned -65% siden topniveauet i november 2021.
I en normal måned plejede de 6-7 største streaming-tjenester at udgive op til 250-300 titler. Alt fra splinternye serier og film til arkivmateriale og nye afsnit af eksisterende serier; og det til en imponerende lav pris for abonnenterne i forhold til at købe en fysisk Blu-ray- eller biografbillet.
Nu hæver de alle månedsprisen, samtidig med at de skærer i indholdet. Men trods alt kan vi som serie- og filmforbrugere stadig se vanvittigt meget mere indhold til en langt lavere pris, end vi kunne for 10 år siden.
Vi må nok acceptere, at vi på sigt ikke kan få ‘all access’ for omkring en halvtredser om måneden. Samtidig vil streaming-markedet fortsætte konsolideringen – der er stadig for mange spillere derude til, at alle kan overleve.
En ting er sikkert, med megasuccesen Ringenes Herre: Magtringene (tidens ubestridt dyreste serieproduktion) er Jeff Bezos ikke den første, som kommer til at kaste håndklædet i ringen.
PS! Du kan læse mere om sidste års og mange tusinde flere anmeldelser på vores hjemmeside. Godt nyt serie- og filmår!