annonce

anmeldelse:
Anna

Herlig overdrevet actionheltinde

Luc Besson gør det igen og transformerer en “almindelig” ung kvinde til den ultimative dræbemaskine.

Action
Anna

Der går en tydelig rød tråd gennem den franske instruktør Luc Bessons filmografi: Han elsker simpelthen actionheltinder. Helst i høje, blonde og slanke udgaver, og de skal skyde og slås, som om det var det eneste i livet, der talte.

Fra den hårdtslående og sårbare Anne Parillaud i Nikita over Lolita-yndige Mathilda i klassikeren Léon og Milla Jovovich (som han også har været gift med) i Det femte element og Joan of Arc til yppige Scarlett Johansson i den heftige Lucy og eventyrlystne Louise Bourgoin i Adèle and the Secret of the Mummy. Alt sammen stærke kvinderoller, der opererer på mændenes territorium.

At Besson har en forkærlighed for høje, slanke fotomodeller, er ingen hemmelighed, og i Anna får vi den russiske fotomodel Sasha Luss i sin anden Besson-film. Her spiller hun moskovitten Anna, som havner i dårligt selskab med narko og kriminalitet i de tidlige 1990’ere, men “reddes” af KGB. Via et fransk modelbureau, hvor KGB-chefen Olga (Mirren) har en finger med i spillet, får hun en modelkarriere i Paris, og i sin “fritid” likviderer hun fjender af Rusland.

Anna er på godt og ondt en klassisk Besson-film med heftige, overdrevne actionscener, masser af skyderier, plot-twists og stereotype karakterer plus en stærk kvindelig hovedrolle. Bessons hovedanliggende er som altid at underholde, hvilket han heller ikke lægger skjul på, med en understrøm af girl power og feminisme. Og denne gang lykkes den ellers noget ujævne Besson på begge planer.

Sasha Luss (Foto: Nordisk Film)

Luss er et fund som den arketypiske supermodel, der både har hjerne og kan skyde og slås som en sand enmandshær. Her er masser af herlige popcorn-actionscener, der ikke foregiver at være andet, end de er. Klicheerne står i kø, persongalleriet er endimensionelt, og Helen Mirren er på kanten af at være en karikatur som KGB-agent. Men det hele er så legesygt overdrevet med lækre actionscener og en hovedrolle, der bogstavelig talt rammer plet, at vi gerne lader os charmere.

En rigtig guilty pleasure-film. Langtfra lige så god og dyster som Nikita, som den minder om, men stadig en flot kvindelig actionheltinde til vores tid. Både Luke Evans og Cillian Murphy bliver statister i Annas snedige plan, og Besson spinder en intrikat, omend ikke just uforudsigelig historie med hyppige spring i tid samt personer, der alle har deres egen dagsorden.

annonce

Hen imod slutningen bliver flugten fra KGB-bygningen lige lovlig over-the-top, nærmest en parodi, men stilen holder til fire meget underholdende stjerner.

annonce

Desværre udkommer Anna ikke på 4K UHD Blu-ray i Skandinavien, men både lyd- og billedkvalitet er usædvanlig imponerende af Blu-ray at være. Intet bonusmateriale.

<
>
(Foto: Nordisk Film)
  • Blu-ray
  • Release: 7/10 2019
  • Instruktion: Luc Besson
  • Med: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Lera Abova, Eric Godon
  • Genre: Action
  • Land: Frankrig
  • År: 2019
  • Tid: 2:02 timer

 


Film
Ekstra
Lyd
Billede
annonce

Læs også

Dyredokumentar med dubbing

Disneys genindspilning af Løvernes konge er en blandet oplevelse. Vi har aldrig set bedre, mere naturtro animation, men teknologien står i vejen for det følelsesmæssige.

Sidste nat med (mafia-)kliken

Med The Irishman giver mesterinstruktøren Martin Scorsese os en af sine bedste film i flere årtier – en episk øjeblikkelig klassiker.

Heeere’s Johnny!

20 år efter sin død er Stanley Kubrick stadig en af alle tiders mest spændende instruktører. Nu kommer hans gyserklassiker i en ny renoveret og udvidet version.

Superagenter i tomgang

Den fjerde MiB-film er småsjov, men kommer aldrig rigtig fra land.

Gyserkick a la Stephen King

Stephen Kings mangefacetterede gyserunivers bliver revitaliseret i 2. sæson af den fabelagtige Castle Rock.

Finansakrobatisk cirkus

Steven Soderbergh tager sig kærligt af Panama Papers-skandalen på ironisk og overfladisk vis.

Sex, drugs, money and drugs!

Et fascinerende indblik i macho- og røvhulskulturen i den norske finansverdens indercirkler.

Det er nok nu!

Et langt gab af et plot med fuldstændig uinteressante personer.

Stor ståhej

Monsterøglen er tilbage, desværre med et større budget og flere monstre end nogensinde.

Dit bedre jeg?

Paul Rudd er på randen af sammenbrud og 40-årskrise og misfornøjet med livet i al almindelighed. “Løsningen” er en total renselse på en obskur spa …