: Big Eyes

Flot skuespil og en fascinerende historie danner grundlag for en af Tim Burtons bedste film i lang tid. Big Eyes imponerer og er afgjort et skridt i den rigtige retning, selv om der også er plads til forbedring.

Publiceret 16/08/2015 - 15:23
Big Eyes

Big Eyes er et drama baseret på den utrolige, men sande historie om billedkunstneren Margaret Keane (Adams). Hun udvikler en helt speciel stil med malerier af børn med meget store øjne. Succesen udebliver dog, indtil hun møder storcharmøren Walter Keane (Waltz), der får Margarets billeder til at sælge som varmt brød. Desværre indebærer det også, at Walter tager æren for det, hun har skabt, og efterhånden slår idyllen revner, og det kulminerer i en bitter retssag.

Tim Burton har haft en strålende karriere som filmskaber siden midten af 1980’erne, men har ikke imponeret så meget de senere år. Big Eyes er således en længe ventet film, ligesom det er befriende, at det er hans første live-action film i næsten 20 år – siden Mars Attacks fra 1996 – der ikke har Johnny Depp eller Helena Bonham Carter i en af rollerne.

Big Eyes_6

Vi får flotte præstationer af Amy Adams og Christoph Waltz, hvis fortolkning af ægteparret Keane giver filmen et stort løft. I øvrigt er det en visuelt flot film med herlige kreative detaljer, som vi er vant til fra Burtons side, og flot cinematografi af Bruno Delbonnel. Big Eyes mangler dog lige det ekstra, der kunne løfte historien til de helt store højder, især i slutningen. Alt i alt fire stjerner.

BIG EYES BIG EYES BIG EYES Big Eyes_2
<
>