Anmeldelse: Bosch, 4. sæson

Klassisk krimilækkeri

Fjerde runde af Bosch er den bedste sæson hidtil med solid klassisk krimi.

Publiceret 28/05/2018 - 07:44
Bosch, 4. sæson

Michael Connellys 20 (!) bøger om arbejdsnarkomanen og drabsefterforskeren Hieronymus “Harry” Bosch fra LAPD’s Hollywood-afdeling er blevet til en fascinerende tv-serie – tilsyneladende upåvirket af nutidens forhastede krimier med højt tempo og letpåklædte damer, hvor enhver sag løses i løbet af 45 minutter.

Bosch (Welliver) er old school, men ikke nogen arketypisk detektiv hentet ud af de mange kriminalromaner, hvor vi møder en fordrukken politimand, der er træt af livet, hader sin inkompetente chef og ikke har venner eller familie. Hans job er ganske vist hans livs “kærlighed”, men derudover er Bosch påfaldende normal. Jo, han tager nogle genveje og opererer indimellem i en gråzone for at få den rigtige mand dømt, men han er hverken korrupt eller outreret, snarere en bundsolid fyr.

Serien er usædvanlig tro mod romanerne og har transponeret helten til serieformatet på eksemplarisk vis. Connelly er da også med som producer og konsulent. I 4. sæson står Bosch over for mordet på en sort advokat, der har viet sit liv til at sagsøge LAPD for magtmisbrug og vold mod afroamerikanere. Og flere af Boschs kolleger er blandt de anklagede.

(Foto: HBO)

Den autentiske krimiserie holder sig i klassisk noir-stil med mørke toner i klassisk opbygning, akkompagneret af Boschs forkærlighed for klassisk jazz. Baggrunden er dagsaktuel med fokus på et korrupt politivæsen præget af politivold og en underliggende fare for, at byen igen skal sættes i brand, som den blev i 1992, da de politimænd, der gennemtævede Rodney King, blev frikendt.

Samtidig er 4. sæson mere intens end de foregående, har mange autentiske og realistiske sidespor med både efterforskning af flere sager og mere fokus på mellemmenneskelige relationer. Boschs kolleger og chefer fremstår troværdige uden den em af klicheer, der præger de fleste andre krimiserier. Desuden oplever Harry en personlig krise midt under efterforskningen.

Titus Welliver er ligesom i de tidligere sæsoner en solid klippe i rollen som den sindige efterforsker. Sæsonen kunne dog godt have haft lidt strammere struktur og havde været tjent med lidt mindre dvælen; enkelte af scenerne tværes lidt for meget ud, og den havde nok stået sig bedre med kun otte episoder. Fire meget solide stjerner.

Anmeldelsen er baseret på alle ti episoder fra 4. sæson, og streaming-kvaliteten fra HBO Nordic holder konsekvent et højt niveau.

<
>