anmeldelse: Darkest Hour

Oldmans lyseste stund

Gary Oldman gør en af Europas mørkeste stunder til et fascinerende indblik i en unik mands storhedstid.

Publiceret 04/07/2018 - 10:13
Darkest Hour

I nogle hektiske majdage i 1940, i en af de mest dramatiske perioder i Europas nyere historie, står briterne over for enorme udfordringer. Hitler-Tyskland underlægger sig land efter land, og selv Frankrig ser ud til at falde. Det eneste, der står mellem nazisterne og Storbritannien, er Kanalen, men den kan næppe forsvares, hvis den britiske hær massakreres i Dunkirk.

Sidste år gav Christopher Nolan os en mesterlig film, hvor vi var en flue på væggen under Dunkirk-evakueringen, en rystende realistisk skildring af krigens ubarmhjertige brutalitet. I Darkest Hour tager Joe Wright sig af det fascinerende spil i kulisserne i Westminster i de dramatiske majdage i 1940, hvor den nyudnævnte premierminister Winston Churchill (Oldman) må slås med både sit eget parti, krigsregeringen og militæret for sit standpunkt: Kæmp til sidste mand! Hvis Churchill havde været vidne til nutidens Brexit-proces, ville han nok vende sig i sin grav.

Mange har portrætteret den særdeles farverige Sir Winston Churchill på film, senest John Lithgow i The Crown, men Oldmans præstation fejer dem alle af banen. Ikke alene er han mesterligt sminket; mimik, gangart, fagter og stemme sidder også lige i øjet.

(Foto: Sony/Universal)

Brungule farver i dunkelt belyste rum er den gennemgående palet i den lidt dystre film, som trods sin store alvor bestemt ikke er renset for befriende humor. Churchill var en mand med en stor personlighed, som kunne slå i bordet og hakke på det modsatte køn, men var også udstyret med en varm, sarkastisk humor. Hans passiarer med den stammende kong George (endnu et glimrende karakterstudie af Ben “Bloodline” Mendelsohn) er alene prisen for filmen værd.

Glimrende skuespilpræstationer til trods, så tager Darkest Hour nogle nemme genveje, hvor især de sidste 20 minutter falder lidt igennem. Men alt i alt er det historiefortælling på højeste plan med en skuespilpræstation af de sjældne. Fem stjerner.

4K-udgivelsen giver en fremragende gengivelse af de dunkelt oplyste rum, ofte med en lille stribe af lys, der bryder gennem mørket – scener, som 4K Blu-ray’en giver maksimal effekt. Desuden er de gulbrune farver strålende. Lydsporet (Dolby Atmos) fremhæver dialogen, men byder samtidig på et godt surround-miks. Som bonus får vi et interessant kommentarspor og to korte features.

<
>
(Foto: ProdSony/Universalcent)