: Den anonyme

Klassik poesi og litteratur er ikke lige det, man forbinder med filmskaberen Roland Emmerich (Independence Day, Godzilla). Men i sin beretning om Shakespeare giver han sig til kende ved igen at bruge sensationelle og katastrofale elementer.

Publiceret 01/09/2012 - 00:00
Den anonyme

Den anonyme baserer sig på den gamle teori om, at Shakespeare ikke skrev sine egne værker, men var et ansigt udadtil for den, der virkelig stod bag, her Edward De Vere, den 17. jarl af Oxford (Ifans). De Vere betalte William Shakespeare penge for at være forfatteren, da det ikke var accepteret, at en adelig beskæftigede sig med den slags. Shakespeare var egentlig et grådigt, dumt og fordrukkent analfabet, som blev tilfældigt udvalgt (!).

Emmerich, kendt for sine spektakulære katastrofefilm, har vist nok arbejdet længe med dette projekt, og det er en imponerende film på mange måder. Beklageligvis er den kun imponerende på det rent produktionsmæssige plan, selv om skuespillerne gør et bedre stykke arbejde, end de sædvanligvis gør i hans film. Den anonyme sejler af sted som en alt for kompliceret og struktureret sensation, der ikke magter at engagere. Med alt for mange karakterer og spring i tid bliver det en trættende affære, som desuden i den grad er kontroversiel og konspiratorisk, så det overskygger filmens kvaliteter. Tre stjerner.

Skulle man have lyst til at inkludere denne film i Blu-ray-samlingen, mellem The Day After Tomorrow og Universal Soldier, så får man en udgivelse med massevis af ekstramateriale og lyd og billede i fantastisk kvalitet.

Den anonyme

• Release: 10. juli 2012
  • Instruktør: Roland Emmerich