anmeldelse: Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser

Visuel fantasimagi

Harry Potter-universet udvides med flere fantastiske skabninger i en visuel fest af en film.

Publiceret 12/04/2019 - 15:25
Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser

J.K. Rowling var åbenbart ikke færdig med Harry Potter & Co. efter syv bøger, for nu spinder hun videre på en slags prequel til historien med (til dels) andre personer, men i samme univers. Den første film var en fin introduktion til det noget barnlige univers.

I toeren (ud af fem planlagte) fortsætter historien, hvor den sluttede i etteren. Newt Scamander (Redmayne) er i London og har fået udrejseforbud af Ministeriet for Magi, efter at han næsten ødelagde New York i kampen mod sort magi. Endnu en gang må han bekæmpe den über-onde Grindelwald (en sær, men god Johnny Depp) og også redde den mystiske Credence (Miller).

Det visuelle udtryk og de fascinerende special effects er faktisk skruet indtil flere hak op siden etteren, og det er et imponerende skue med nogle heftige scener, vi får serveret. Men når det er sagt: Hvis man skræller al staffagen væk, så er der ikke meget historie tilbage. Vi overdynges med sideplots og personer, som vi ikke føler nogen tilknytning til. Det er lidt som at være tilskuer til et spektakulært computerspil.

Johnny Depp (Foto: Fox/Paramount)

Mest interessant er det, når kendte og elskede figurer fra Harry Potter-universet dukker op, først og fremmest Albus Dumbledore (Law) – endelig en person af kød og blod, der også har en interessant forhistorie.

For de mindste er toeren væsentlig mørkere end den første film. Ovenikøbet er de mange nuttede væsner nedtonet, hvilket ikke nødvendigvis gør det til en bedre film, for Grindelwalds forbrydelser falder lidt mellem to stole: For letkøbt og konstrueret til den ældre garde og for skræmmende til de mindste. Selve historien formår ikke at engagere; det er alle de lækre special effects, vi måber over. Fire svage stjerner.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)

Filmen er som skabt til 4K-magi, hvor vi kan se hver en pore og detalje i alle de mærkelige væsner samt nyde fremragende farver, sortniveau og dybdeskarphed. Det heftige Dolby Atmos-lydspor byder på et exceptionelt surround-miks og et imponerende detaljeniveau. Teknisk set en referencefilm! Udeladte scener samt fire features er, hvad vi får som bonusmateriale. Heraf er “Unlocking Scene Secrets” den mest interessante.

• Release: 1/4/19
  • Instruktion: David Yates
  • Med: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Jude Law, Johnny Depp, Zoë Kravitz, Kevin Guthrie