Anmeldelse: Hjem til jul, 1. sæson

Romantisk julecharme

Før jul lyver Johanne sig til en fiktiv kæreste – nu har hun 24 dage til at skaffe en.

Publiceret 26/12/2019 - 00:35
Hjem til jul, 1. sæson

Netflix fortsætter med at satse lokalt i Norden, nu med en ny norsk serie af instruktøren og manuskriptforfatteren bag Quicksand – Størst af alt, Per-Olav Sørensen.

Sørensen har denne gang skrevet en serie så formelorienteret og tilpasset årstiden, at vi næsten kan se Netflix’ avancerede algoritmer blinke rødt hele vejen til nye seerrekorder. Når det er sagt, så er Hjem til jul en indiskutabel charmebombe og en must-see-serie i juletiden.

Sygeplejersken Johanne (Broch) har for nylig passeret de frygtindgydende 30 og har holdt sig væk fra kæresteriet efter at være blevet brutalt dumpet for tre år siden. I hendes “harmoniske” storfamilie er alle hendes søskende i faste forhold med to-tre irriterende småbørn, og forventningerne fra familie og venner om en ny kæreste tager til i styrke, jo mere juleaften nærmer sig.

Så under en familiemiddag kommer den frustrerede Johanne med en hvid løgn: Jo, hun har skam en kæreste, og hun tager ham hjem til jul. Så nu har hun 24 dage til at finde en passende mage.

(Foto: Netflix)

Velvillige hjælpere i form af venner, kolleger og familie skorter det ikke på. Alle står nærmest i kø for at hjælpe Johanne med at få et “komplet” liv, der “giver mening” – og Johanne kaster sig hovedkulds ud i jagten. Det starter med speed-dating, hvor kandidaterne overgår hinanden i mærkværdigheder og outrerede skavanker. Sjovt, men lidt for karikeret og for lidt subtilt.

Dating-apps leder hende i favnen på alt fra sportsidioter over nørder og hidsigpropper til liderlige farsdrenge sidst i teenageårene. Den frustrerede Johanne er ved at give op – er det egentlig en kæreste, hun drømmer om?

(Foto: Netflix)

Hjem til jul er proppet med en herlig blanding af sjove, underlige, helt gennemsnitlige og charmerende karakterer. Den mest spændende er 89-årige Ghita Nørby i en glansrolle som Johannes patient og mentor. Småfræk, stædig, fuld af livserfaring og politisk ukorrekte synspunkter skiller hun sig ud fra mængden.

Serien stjæler uhæmmet fra andre romantiske komedier og juleklassikere, bl.a. Johannes yndlingsfilm, Love Actually, en film, som hun ikke tåler kritik af. Faren i huset (Storhøi) imiterer Chevy Chases forhold til julebelysning fra Fars fede juleferie, helt ned til at strømmen ryger i hele nabolaget, mens sangerinden Gabrielle har fået Rhys Ifans’ rolle fra Notting Hill som den excentriske og godhjertede logerende. En rolle, hun i øvrigt slipper godt fra. Men så længe det fungerer, og serien formår at skabe sit eget (relativt) troværdige, jordnære univers, så er det alt sammen tilgivet.

Hjem til jul er i den grad charmerende og imponerer med en særdeles overbevisende Ida Elise Broch i hovedrollen samt et solidt galleri af biroller. At du vil blive charmeret og trække på smilebåndet, er vi sikre på, men vi er også sikre på, at du ikke ligefrem vil blive overrasket af serien. Dertil er den for forudsigelig og formelorienteret, og enkelte af scenerne virker overdrevet konstruerede og påtaget kunstige.

(Foto: Netflix)

Serien foregår i et Norge klædt i sin smukkeste vinterdragt – med rensdyr i gaderne! – men vil nok fascinere langt ud over landets grænser. Hjem til juls appel ligger i det universelle og genkendelige. Uanset om du er fra København, Vancouver, Bremen eller Napoli, single eller i et langvarigt forhold, så vil du genkende dig selv i Johannes udfordringer.

Forventningspresset om en livsledsager, en anmassende familie, udmarvende familiemiddage med “søde” småbørn, inkompetente chefer, mislykkede forhold og følelsen af, at man ikke slår til, vil vække genklang hos mange. Desuden er serien så julesød, at selv Ebenezer Scrooge ville blive blød om hjertet, og den forløsende humor sætter dig i den rigtige julestemning. Fire solide julestjerner.

Hjem til jul, 1. sæson

• Netflix
  • Release: 5. december 2019