: Lovelace

Fiktionsfilm om Linda Lovelace og den verdensberømte pornofilm Deep Throat (1972) formidler en stærk og vigtig historie. Desværre rammer filmfortællingen ikke godt nok og bliver en lidt ligegyldig affære.

Publiceret 19/04/2014 - 16:14
Lovelace

I korte træk fortæller filmen historien om den unge Linda Boreman (Seyfried), som bor hjemme hos sine strenge forældre i Florida. En aften i byen møder hun den tilsyneladende charmerende Chuck Traynor (Sarsgaard), og han opdager Lindas “kvaliteter”, der er som skabt til pornobranchen. Linda bliver verdensberømt med sin hovedrolle i Deep Throat – alle tiders mest indbringende film i genren. Det bliver begyndelsen på et liv med misbrug og trusler gennem en årrække, og senere vejen til frihed og rollen som feministisk ikon.

Lovelace har en imponerende rolleliste, hvor mange gør det rigtig godt i forsøget på at formidle den utrolige historie om Lindas skæbne. For det er en stærk og vigtig historie, der ligger bag filmens fortælling, men problemet er, at den mangler gennemslagskraft og ikke sætter sig dybe spor. I modsætning til f.eks. den eminente Boogie Nights (1997) af Paul T. Anderson savner man det dér lille ekstra i detaljer og karakterskildringer, der gør, at vi som publikum sidder tilbage med følelsen af at have overværet noget særligt. Tre stjerner.

Filmen vil sikkert fungere godt på leje- og købemarkedet, og det er da også en udmærket Blu-ray-udgivelse. En lille bag-om-filmen på lidt over et kvarter samt et rigtig godt billede og lydspor (dts-MA 5.1).

Lovelace

• Release: 15. januar 2014
  • Instruktion: Jeffrey Friedman og Rob Epstein