: Monumenternes mænd

George Clooney kikser stort med krigsfilm, der løber ud i ingenting.

Publiceret 12/10/2014 - 12:25
Monumenternes mænd

Under Anden Verdenskrig er de allierede bekymret for, at store mængder værdifuld kunst, der er blevet stjålet af nazisterne, risikerer at blive ødelagt. Præsident Roosevelt iværksætter en plan om at sende en gruppe amerikanske arkitekter, kunstnere og historikere til Tyskland for at finde kunstværkerne, så de kan returneres til deres retmæssige ejere.

Historien bag Monumenternes mænd er både sand og interessant, og danner et rigtig godt udgangspunkt for filmen. George Clooney har tidligere haft succes som instruktør (bl.a. med Good Night, and Good Luck, 2005), og med hans store indflydelse i Hollywood var det ikke noget problem at skaffe penge til produktionen eller til rækken af stjerneskuespillere. Alligevel er resultatet svagt.

Det største problem er nok, at det er blevet et alt for stort projekt for Clooney. Det er i høj grad gået ud over opbygningen af personerne og har givet en dårlig dramaturgi uden hverken spænding eller humor. Hvordan er det muligt at få Bill Murray og John Goodman til at være så kedelige? Man lærer ikke rigtig persongalleriet at kende og forstå ikke, hvorfor de er der, og om de virkelig bryder sig om kunst. Desuden forsøger filmen sig med en lille, sødladen kærlighedshistorie mellem Matt Damon og Cate Blanchett, som overhovedet ikke fungerer.

Monumenternes mænd mangler fuldstændig nerve og rygrad, og flader ud som billigt boblevand. Filmen er uden tvivl en af årets største skuffelser, og vi må håbe, at Clooney vender stærkere tilbage med et projekt, der er til at håndtere. To flove stjerner.

Hvis man alligevel vil have denne film på Blu-ray, får man i hvert fald valuta for pengene. Billedet er suverænt, og lydsporet (dts-MA 5.1) er der heller intet at udsætte på. Bonusmaterialet er en lille håndfuld bag-om-filmen, interviews og slettede scener uden nævneværdig interesse.

Monumenternes mænd

• Release: 9. juli 2014
  • Instruktion: George Clooney