“Wow! Tenet skal helt klart opleves i IMAX-format,” udbryder Audun.
Vi befinder os i IMAX-salen i Odeon Kino i Oslo. Den nyeste, største og flotteste biografsal, Norge har at byde på. Og hvilken film kunne være bedre at teste med end Christopher Nolans seneste mesterværk, Tenet, som bl.a. er optaget i Oslo?
På 8. række sidder vi i komfortable recliner-sæder. Her kommer vi afgjort tæt på handlingen. Det enorme IMAX-billede fylder hele synsfeltet, uden at det føles for tæt på. Man kan flytte blikket og få selv de mindste detaljer i den komplekse handling med. Kontrasten og sortniveauet i billedet er simpelthen storslået.
Og så er der lyden! Ligesom billedet er der meget mere kraft og format over lyden i IMAX-salen.
Den fedeste biografoplevelse
På Lyd & Billede taler vi ofte om “ægte biografoplevelser derhjemme”, f.eks. når vi tester en heftig hjemmebioforstærker eller et par krudtstærke højttalere. Biografen er jo stadig referencen for, hvor god en filmoplevelse kan være!
Der er noget særligt ved de dimensioner på lyd og billede, som man kun får i en rigtig biografsal. Atmosfæren i en stor sal er også noget helt specielt. Men der er visse biografsale, der er federe end andre …
Med en pris på 400 millioner kroner huser biografkomplekset Odeon i Oslo hele 14 sale, hvor flagskibet er en IMAX-sal med et gigantisk lærred på 25 x 15 meter. Eller i TV-termer: 1150 tommer diagonalt! Det svarer til arealet på over tre hundrede 65 tommers TV’er.
I Skandinavien er der ud over Oslo IMAX-biografer i Stockholm og på Fisketorvet i København. Filmoplevelsen vil være meget den samme, uanset hvilket land du lægger dit IMAX-besøg i, eftersom salene bygges efter nøjagtige specifikationer og med IMAX’ egne installatører involveret i byggeprocessen.
To gigantiske laserprojektorer
IMAX-salen i Oslo anvender ikke én, men to laserprojektorer i 4K-opløsning. På 3D-film viser de hver sit halvbillede, så lysstyrken i billedet ikke svækkes. Men de bruges også begge to på 2D-materiale. Så viser den ene projektor hovedindholdet, mens den anden kun gengiver HDR-lyseffekter. Det er noget, der giver lysstyrke!
12 kanaler med lyd
Med populariteten af objektbaserede lydformater som DTS:X og Dolby Atmos, der kan have op til 128 kanaler fordelt på 64 højttalere for at placere objekter i et tredimensionelt rum, skulle man måske tro, at IMAX fulgte samme princip. Men nej, her er lydbilledet fordelt på 12 traditionelle lydkanaler: Syv i normal konfiguration lidt over ørehøjde og fem i loftet.
Og hvis du spekulerer på, om det er nok til at give en altomsluttende lydoplevelse, så er svaret herfra et rungende ja! Mere om det lidt.
En fordel ved IMAX kontra DTS- og Dolby-systemerne er, at alle kanaler får hele det hørbare frekvensregister, hvor de andre formater sender al bas til en separat subwoofer-kanal. IMAX bruger også subwoofere, men her har filmskaberne altså mulighed for at lægge endnu mere baslyd i hver kanal. Så et geværskud, der brager bagfra, høres i sin fulde form derfra, hvor det kommer.
Den næstbedste sal
For at kunne måle IMAX-oplevelsen bedst muligt mod “det næstbedste” så vi først Tenet i Luxe-salen – den mest komfortable sal i Odeon med amerikanskproducerede recliner-sæder og masser af plads til benene. Her kan man også medbringe et glas øl eller vin, som man har købt i baren ved siden af.
Luxe-salen er ret intim med sine 72 pladser og har en Dolby Atmos-opsætning med 64 højttalere plus to subwoofere. Men da Tenets IMAX-lydspor ikke kan transkodes til Dolby Atmos, må vi nøjes med 5.1-versionen. Loftshøjttalerne er ikke i brug, med andre ord.
Luxe-oplevelsen
Luxe-salen har rigtig god billedkvalitet. Der er også god dynamik i lyden, og skudsalverne runger godt i ørerne i åbningsscenen fra Ukraines nationalopera. Og der er godt med krudt i subwooferne, så vi hopper i sædet, når hele operaen til sidst eksploderer!
Dialogerne er klare, som man forventer af en god biografopsætning. Der er bare lige det, at de ligger meget højt i lydbilledet. For at give det bedst mulige lysudbytte fra projektoren er lærredet i Luxe-salen nemlig ikke perforeret. I stedet er centerhøjttaleren placeret over billedet, hvilket gør, at lyden af dialogerne ikke kommer direkte fra billedet. Men altså ovenfra.
Og så er der det faktum, at vi ikke får et ægte tredimensionelt lydbillede med lyd ovenfra. Altså bortset fra dialogerne. Det vil man derimod få med filmmateriale, der har Dolby Atmos-lydspor, hvilket jo gælder de fleste af de film, der vises i denne sal.
Vi fik også en Atmos-demofilm at se for at få den ægte tredimensionelle oplevelse, og her åbnede lydbilledet sig en hel del. Vi har dog stadig en mistanke om, at rummet er lidt overdæmpet, for der er ikke ligefrem masser af luft og detaljer i diskantområdet. Bevares, det er godt – og antagelig også bedre end i de fleste andre biografer. Men vores job er jo at være kræsne.
Det er IMAX der duer!
Så er det den store sals tur. Teknikeren starter Tenet på IMAX-projektoren, og herfra er det bare at spænde sikkerhedsselen …
“For satan, det var straks noget helt andet! Sikke et lydbillede! Her kan man tale om lyd i stor skala, og alle objekter i lydbilledet kommer derfra, hvor de skal,” udbryder Geir ekstatisk.
“Ja, her er højttalerne placeret, hvor de skal være – bag lærredet,” bekræfter Audun.
Det gør, at lyden kommer direkte ud sammen med billedet, perfekt synkroniseret med handlingen på lærredet. Der er også en helt anden kraft og dynamik fra centerkanalen her. Dialogerne er stærke og klare, og står tydeligt ud fra resten.
Skudsalver
Og sikke en bas! Her er der et helt andet lydtryk end i Luxe-salen. Det føles, som om hele salen ryster, når operaen eksploderer i Tenet.
Ud over at loftskanalerne bidrager til den holografiske halvkugle af lyd rundt om og over os, er det helt sikkert en fordel, at alle kanalerne har hele frekvensområdet. Der er en helt anden power i geværskuddene bagfra end i Luxe-salen.
“Tenet har et stort, massivt og påtrængende lydbillede,” siger Audun. “Det kræver sit af anlægget at bevare fatningen og have overskud nok til lydeffekterne.”
Ludwig Göranssons musik ligger hele tiden og bygger stemningen op i baggrunden, og anlægget har overskud nok til at adskille de små, sarte detaljer fra eksplosioner og geværskud.
Fylder synsfeltet
IMAX-salen virkede meget stor, da vi gik ind i den, men så snart lyset bliver dæmpet, giver den en fascinerende intim filmoplevelse.
Det er nærmest ufatteligt, så meget lys der reflekteres tilbage fra det gigantiske lærred. De to laserprojektorer spiller helt klart ind her, og vi begynder at ane, hvilken kraft der skal til for at kaste så meget lys over et så stort areal. Vi er glade for, at de ikke er os, der skal betale elregningen!
Trods det enorme format er billedet skarpt og detaljeret. Vi kan vitterlig se sveden pible fra porerne på hovedrolleindehaver John David Washington.
For høj lyd i biografen?
Den senere tid har vi ofte hørt folk, der synes, at lyden er for høj i biografen. Vi spurgte Jon Einar Sivertsen, der er kommerciel direktør for Odeon Kino, hvordan de forholder sig til besøgende, der klager over høj lyd.
“Det er generelt instruktøren, der bestemmer lydniveauet på en film. I princippet skal vores anlæg stå på referenceniveau, så vil biografgængerne opleve lyden, som den skal være. Men når det er sagt, så lytter vi til folk og tager dem alvorligt. For nylig har vi f.eks. skruet lydniveauet på Tenet ned med 3 dB, da en relativt stor del af gæsterne syntes, at det var for højt. Så lytter vi.”
Han forklarer videre, at det med lydniveauet er svært. Hvis 5 procent klager over, at lyden er for høj, kan der være en lige så stor andel, der synes, at den er for lav, mens 90 procent synes, den er passende. I sådanne tilfælde lader de lydniveauet være, som det er.
“Vi skal jo heller ikke skrue for meget ned, for så kan man pludselig ikke høre dialogerne tydeligt nok. Det er en hårfin balance, og som regel lader vi lydniveauet være, hvor det skal være. Det er sådan, det er meningen, at filmen skal opleves, fra filmskabernes side.”
For en ordens skyld, så foregik den demo, Lyd & Billede fik med Tenet, efter den nævnte nedjustering af lyden. Og det virker fornuftigt, for vi oplevede ikke lyden som for lav. Heller ikke for høj. Den var helt rigtig; hver et slag, vi fik af lydanlægget, sad passende hårdt – lige i ansigtet!
Konklusion
Efter at have fået en dobbelt dosis actionfilm er vi ikke i tvivl: Hvis du har mulighed for at vælge IMAX, næste gang du skal i biografen, så gør det. Det vil du ikke fortryde.
Ja, det koster en del ekstra (omkring 175 kroner i Danmark). Men hvis du som de fleste andre ikke går i biografen særlig tit, så gør det ordentligt, når du endelig gør det. Det er ikke nogen høj pris at betale i betragtning af merværdien i form af oplevelse.
Det føles også godt at støtte sin lokale biograf. I disse specielle tider kan man aldrig være helt sikker på, at den er der, næste gang man har brug for det.
Hvad er IMAX?
IMAX er et filmformat og et varemærke ejet af det canadiske selskab IMAX Corporation.
Den oprindelige IMAX-standard bruger 70 mm film ført horisontalt gennem projektoren. Teknikken giver et billedareal, der er ni gange større end 35 mm formatet og tre gange større end ældre 70 mm film, der kørte vertikalt. IMAX-teknologien kræver særlige IMAX-kameraer.
I 2008 kom de første digitale IMAX-projektorer.
Hvor det typiske billedformat i biografen er mellem 2,1:1 og 2,39:1 bredformat, har IMAX et højere billede med 1,43:1. Det er kun lidt bredere end 4:3-billedet på ældre TV’er og giver mulighed for mere information i højden. Og dermed for at fylde en endnu større del af væggen med billede, så seerne i endnu højere grad trækkes ind i handlingen.
IMAX har også sit eget lydformat med 12 kanaler. Hver kanal har fuldt frekvensniveau, og der er ingen defineret subwoofer-kanal (LFE). Selv om IMAX-biograferne også bruger subwoofere.
Fakta:
- Type: IMAX-biograf
- Højttalerkanaler: 12
- Lærred: 25 x 15 m
- Projektorer: 2 x 4K laser
- Web: odeonkino.no