Tv-serien Orange Is The New Black har de seneste år vundet næsten 50 internationale priser og er blevet en af streaming-tjenesten Netflix’ største succeser. Selv om tematikken bestemt ikke er uudforsket land i seriesammenhæng, har fortællingen om livet på straffeanstalten Litchfield appelleret til publikum over hele verden.
https://www.youtube.com/watch?v=c6O9rfoz0f8
For nogle måneder siden annoncerede Netflix og serieskaber Jenji Kohan, at femte til syvende sæson vil blive produceret de kommende år. I betragtning af seriens popularitet er det ikke overraskende, men hvis den skal fungere på lang sigt, vil det kræve en ekstra indsats at opretholde den høje standard, som publikum er vant til.
I den første sæson af Orange Is The New Black (2013) blev vi introduceret for Piper Chapman (Schilling), en kvinde i trediverne, der blev idømt en længere fængselsstraf, fordi hun hjalp veninden/kæresten Alex (Prepon) med at smugle narkotika. Vi har fulgt Piper gennem processen med at tilpasse sig det nye liv, sammen med en række andre personer, gennem tre meget vellykkede sæsoner.
Sæson fire samler tråden op, hvor den forrige slap, idet Litchfield-fængslet er ved at blive privatiseret. For at bedre økonomien øges mængden af indsatte, og de etablerede fanger får en ny, mere krævende hverdag. Samtidig tilspidses mange gamle konflikter, hvilket gør situationen sværere end nogensinde, og Piper står over for en stor udfordring med at manifestere sig blandt alle de nye indsatte i Litchfield.
På linje med publikum og kritikere rundt om i verden har vi på Lyd & Billede været meget begejstrede over seriens tre første sæsoner. Orange Is The New Black er særdeles forførende underholdning, som på fornem vis er lykkedes med kombinationen af komedie og drama. Historierne, figurerne og skuespillet – alt har været upåklageligt og etableret serien som en vinder i mylderet af tilgængelig tv-underholdning.
Fjerde sæson viderefører de elementer, der har været en del af succesformlen, men noget tyder på, at bagmændene er ved at løbe tør for ideer. Sæsonen starter lovende, idet der skal indføres lov og orden efter den store fangeflugt sidst i tredje sæson, men efterhånden bliver serien lidt temposvag og slingrer for meget fra den ene situation til den anden.
Sæsonen er præget af, at den mister fokus på de centrale konflikter og bruger for meget tid på mindre vigtige digressioner. Og med indførelsen af et hav af nye personer udvandes hele konceptet. Resultatet er, at mange af de kendte og elskede tremmeruskere ender i skyggen (i overført betydning). Især savner vi fokus på hovedpersonen Piper og hendes turbulente forhold til Alex.
Når det er sagt, så må vi også rose produktionen, der formår at opretholde kontinuitet og genkendelighed ved at holde fast på næsten alle de personer, der har været med fra seriens begyndelse i 2013. Det er også positivt, at Orange Is The New Black formår at bevare sin identitet, og at der er masser af personer og konflikter, som kan videreudvikles fremover.
Vi vil gerne understrege, at der fortsat er tale om storartet underholdning, og med 13 entimes episoder er der selvfølgelig plads til udvikling og forbedring. Vi ser derfor frem til fortsættelsen og krydser fingre for, at de kommende sæsoner også formår at lokke os hen foran skærmen. Fire stjerner. (Anmeldelsen er baseret på sæsonens første fire episoder).
Hele fjerde sæson af Orange Is The New Black kan fra den 17. juni streames på Netflix, der fortsat leverer høj kvalitet i den tekniske gengivelse af både lyd og billede. Det er betryggende på et tidspunkt, hvor det faste format er ved at forsvinde.
Fakta:
- Release: 17. juni 2016
- Instruktion: Andrew McCarthy m.fl.
- Med: Taylor Schilling, Michael Harney, Kate Mulgrew, Abigail Savage, Danielle Brooks, Samira Wiley, Laura Prepon
- Genre: Drama
- Land: USA
- År: 2016
- Tid: 12:45 timer