: Pacific Rim 3D

Man tager en portion Independence Day, tilføjer en dosis Transformers, supplerer med lidt Aliens og War of the Worlds, og ud kommer Pacific Rim. Spænd sikkerhedsselen og på med høreværnet!

Publiceret 17/01/2014 - 15:35
Pacific Rim 3D

Den mexicanske instruktør Guillermo del Toro er bedst kendt for sin fantastiske thriller-fabel Pans labyrint (2006) og Hellboy-filmene. Både de visuelle lækkerier og spektakulære væsner fra Pans labyrint og de hårdtslående actionscener fra Hellboy er videreført i Pacific Rim – bare ganget op med tusind!

Oplægget til filmen er åbenlyst beregnet på ren popcorn-underholdning, og vi forventer ikke et nyskabende manuskript eller personer med dybde. Når det er sagt, så må vi kunne forlange lidt mere originalitet og et mindre forudsigeligt plot samt personer, der er bare en anelse mere komplekse, end hvad Pacific Rim har at byde på. Her er det hele så formelpræget, at vi kunne have skrevet anmeldelsen efter at have set de første tyve minutter.

Kort fortalt handler filmen om, at Jorden (igen-igen) bliver angrebet af aliens, og det er bestemt ikke E.T.’s sjove fætter! Kaiju’er – en mellemting mellem dinosaurer og monstrene fra Alien-filmene i XXL-udgave – er ved at rasere Jorden, og i velkendt stil angriber de først berømte byer og vartegn. Således er Golden Gate Bridge i San Francisco det første bygningsværk, der smadres til pindebrænde af de ubudne gæster. Derefter går det slag i slag Jorden rundt, før det sidste og afgørende slag skal stå i bugten ud for Hongkong.

De gigantiske monstre kommer i en lind strøm fra Stillehavets bund, og som modsvar laver amerikanerne (hvem ellers?) nogle gigantiske super-robotter kaldet Jaegers. De er på højde med skyskrabere, har en slående lighed med Transformers og styres af to piloter i sync. Samtidig bygges der enorme mure – måske inspireret af Israels mur mod palæstinenserne? – for at forhindre monstrene i at nå verdens storbyer. Efter syv år og mange tab er verdenssamfundet ved at opgive Jaeger-styrken, men general Pentecost (Elba) vil lede dem ud i et sidste afgørende slag.

Det største problem med film, der har et fantasibudget som Pacific Rim (ca. 1,2 mia.), er at studiet ikke er villig til at tage nogen chancer. Her skal ingen stødes, ligesom handlingen heller ikke må være for kompliceret, så alle kan følge med. Og ordet “kontroversielt” er bandlyst. Derfor bliver det en glat og relativt kedelig handling, som skal favne alle, og hvor alle skal have en dosis af, hvad lige præcis de kan lide, heriblandt det uundgåelige komiske indslag. I Pacific Rim personificeret af to “skøre” videnskabsmænd.

Det er okay, at den slags film skal have komiske figurer, der kan bryde alvoren lidt, men hvorfor i hede hule h… skal de være så karikerede, irriterende og imbecile som disse to? Desuden er godt over to timers vedvarende, repetitive gigantslagsmål for meget. Man bliver træt af det.

Skuespilpræstationerne er ikke noget at skrive hjem om, men de medvirkende kan til dels undskylde sig med, at de har et relativt tamt manuskript at arbejde med. Den eneste, der slipper fra det med æren i behold, er Idris Elba som den standhaftige tinsoldat, mens hovedrolleindehaveren Charlie Hunnam er så stiv og charmeforladt, at vi græmmes.

Men okay, skældsord og galde til trods må vi indrømme, at vi morede os med denne omgang nonstop gigantisk action, og vi fyrer fire stjerner af for teknisk niveau og underholdningsværdi.

Mange 3D-film kunne lige så godt have været effekten foruden (f.eks. den seneste Superman-film), men ikke Pacific Rim. Både den generelle 3D-dybde og ud-af-skærmen effekterne er blandt det bedste, vi har set på film, og der er ingen spor af crosstalk. Billedkvaliteten er også super skarp med gode, omend noget skrappe farver. Og sortniveauet er fantastisk.

“Store” film kræver stor lyd, og også på det punkt leverer Pacific Rim varen. Lyden er ikke alene stor og mægtig, den er fantastisk! Surround-potentialet udnyttes til fulde, lyden danser om dit hoved og kommer fra alle sider, men helt præcist, og subwooferen er i den grad på overarbejde. Herligt! Med andre ord en perfekt film, hvis du vil vise dit hjemmebio-anlæg frem.

Heller ikke på bonusfronten er der sparet. Vi får bl.a. et meget omfattende og informativt kommentarspor fra del Toro, hvor han giver alle detaljerne med entusiasme og indsigt – fra historiens spæde begyndelse til det færdige resultat. Desuden får vi udelade scener, bloopers, instruktørens “notesbog”, der interaktivt tager os med under filmproduktionen, lidt om special effects og en times bag-om-filmen fordelt på 13 minidokumentarer.

Pacific Rim 3D

• Release: 4. december 2013
  • Instruktør: Guillermo del Toro