Anmeldelse: Sharp Objects

Familiehelvede i lilleby-Amerika

Amy Adams vender modvilligt tilbage til hjembyens klamme favn – hvilket hun hurtigt fortryder.

Publiceret 17/01/2019 - 10:21
Sharp Objects

Den lettere traumatiserede – og stærkt alkoholiserede – avisjournalist Camille (Adams) bliver af sin redaktør tvunget til at vende tilbage til den lille by, hvor hun voksede op: Wind Gap, Missouri. En teenagepige er blevet dræbt, og en anden er sporløst forsvundet. Redaktøren af avisen vil have en indfødt på stedet for at give artikelserien et personligt præg. Meget modvilligt kører Camille hjem – og må konfrontere alle fortidens dæmoner.

Miniserien er baseret på Gillian Flynns roman af samme navn og tager os på en rejse til nutidens lilleby-Amerika med intolerance over for folk fra storbyerne, skjulte konflikter og sladder samt en totalt dysfunktionel familie øverst i byens hierarkiet.

Camilles mor (en glimrende Patricia Clarkson) ejer byens største virksomhed og er følelsesmæssigt afstumpet; hun nærmest hvæser ad sin ældste datter, når hun kommer for at dække mordsagen – og lægger ikke skjul på, hvor lidt hun er elsket.

Instruktør Jean-Marc Vallée giver os en flot miniserie, hvor vi som en flue på væggen følger Camilles rejse i nutiden og hendes dystre fortid med elegant, effektivt krydsklipning mellem dagens strabadser og de dæmoner, der hjemsøger hende fra den fjerne og den nære fortid – dæmoner, som hun har forsøgt at tæmme med selvskade og et massivt indtag af vodka. Det hele aldeles fornemt filmet.

Amy Adams er skræmmende god som den komplekse journalist, der drukner sine sorger og ikke kan forholde sig til sine medmennesker, men det er faktisk Eliza Scanlen som hendes halvsøster Amma, der yder den stærkeste præstation – og det siger ikke så lidt i dette imponerende trekløver af kvinderoller. En teenagepige, der har mange sider, og som man ikke rigtig kan blive klog på. Samspillet imellem de to søstre er en fryd at overvære.

(Foto: Fox/Paramount)

Sharp Objects er en aldeles fortrinlig serie med spændende thriller-elementer, en gennemsyrende ubehagelig stemning, som konstant lurer under overfladen, og et familiedrama af de sjældne. Det hele toppet med fremragende skuespil. Slutningen er desværre et lidt for konstrueret antiklimaks, og serien kunne nok have været skåret med en-to episoder. Men afgjort en af årets bedste serier. Fem bundsolide stjerner.

Sjældent (aldrig?) har vi set en tv-serie med bedre teknisk Blu-ray-kvalitet! Det smukke, frodige sydstatslandskab stråler imod os i en eksplosion af farver, og det komplekse surround-spor (DTS-MA 5.1) med masser af herlig musik er et pletskud. Kun en fem minutters feature om indspilningen i den fiktive by som bonusmateriale.

Sharp Objects

• Blu-ray
  • Release: 13/12/18