annonce

anmeldelse:
The I-Land, 1. sæson

Pinligt, ja komisk dårligt

Av, av, av, Netflix! Her er der afgjort nogle interne rutiner, der har svigtet ved at give grønt lys til dette makværk.

Thriller
The I-Land, 1. sæson

Med en slags genremiks mellem Fluernes herre, 12 Monkeys, The Island og Lost forsøger Netflix krampagtigt at konstruere en moderne sci-fi-spændingsserie, men det hele ender i en ufrivilligt komisk katastrofe.

Præmisset er, at ti unge mennesker – fem af hvert køn – vågner op på en øde ø. De er ens klædt, har én genstand med hver og lider alle af totalt hukommelsestab, men plages også af forstyrrende flashbacks. Endnu mere mærkeligt bliver det, da de opdager, at de lå nøjagtig 39 meter fra hinanden på stranden – forvirringen og konflikterne kan begynde!

Her skurrer det afsindig meget fra første stund, ikke mindst fordi dialogerne er så kunstige og konstruerede, at man græmmes; plottet er mere hullet end en halvgammel schweizerost; og karaktererne er fuldstændig rippet for troværdighed og uden chance for at fange vores interesse.

Det hele fremstår som en dårligt castet, halvfærdig reality-serie a la Ex on the Beach, bare uden saftige intriger og sex. Konflikterne mellem “deltagerne” virker ikke spor troværdige, og serien er – trods kun fem timers spilletid – usandsynlig langtrukken og chokerende kedelig.

Hvordan i alverden de høje damer hos Netflix har kunnet lade dette makværk passere gennem nåleøjet, er det største mysterium ved The I-Land.

Da de ti fremmede vågner op på en øde ø – uden at ane, hvem de er, eller hvordan de er havnet dér – så er det første, de gør, at mundhugges, anført af den bedrevidende Chase (Martinez) og den “bitchy” KC (Bosworth) – totalt ud af det blå. Og her er alle etniske og seksuelle orienteringer repræsenteret, helt efter det moderne skema, hvilket ikke just bidrager til at mindske fornemmelsen af noget konstrueret.

annonce
(Foto: Netflix)

De eneste skuespillere, der slipper nogenlunde fra misæren, er Natalie Martinez (tilsyneladende den eneste på stranden, der er udstyret med en hjerne) og Bruce McGill som brovtende fængselsdirektør. Ganske vist ser vi hovedsagelig Martinez i en lille, nedringet top, der ofte “tilfældigvis” er våd, men i det mindste leverer hun en anstændig skuespillerpræstation, trods de langhårede dialoger. Og dialogerne er det instruktør og manuskriptforfatter Neil LaBute, der står bag, så her kan han ikke skyde skylden på andre.

annonce

Det er mere end tydeligt, at den øde ø og setup’et bærer på flere hemmeligheder, end man lige kan se; men idet plottet udvikler sig, og personerne får mere “dybde”, bliver det hele bare endnu mere hårrejsende dumt og usandsynligt. Nej, The I-Land lugter langt væk af dilettanteri fra ende til anden og er gennemsyret af ubehjælpsomhed og inkompetence – faktisk på grænsen til at være intellektuelt krænkende. Én ussel stjerne. Styr langt udenom!

<
>
(Foto: Netflix)
  • Netflix
  • Release: 12/9 2019
  • Instruktion: Jonathan Scarfe
  • Med: Natalie Martinez, Kate Bosworth, Ronald Peet, Sibylla Deen, Gilles Geary, Kyle Schmid, Keilyn Durrel Jones, Natasha Bassett, Bruce McGill
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 5:00 timer

 


Film
Ekstra
Lyd
Billede
The I-Land (2019–)
40 min|Adventure, Drama, Mystery, Sci-Fi|N/A
4.4Rating: 4.4 / 10 from 9,660 users
When ten people wake up on a treacherous island with no memory of who they are and how they got there, they set off on a trek to try to get back home, only to discover the world is not as it seems.
Har du noget at tilføje?
Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of
annonce

Læs også

Dyredokumentar med dubbing

Disneys genindspilning af Løvernes konge er en blandet oplevelse. Vi har aldrig set bedre, mere naturtro animation, men teknologien står i vejen for det følelsesmæssige.

Sidste nat med (mafia-)kliken

Med The Irishman giver mesterinstruktøren Martin Scorsese os en af sine bedste film i flere årtier – en episk øjeblikkelig klassiker.

Heeere’s Johnny!

20 år efter sin død er Stanley Kubrick stadig en af alle tiders mest spændende instruktører. Nu kommer hans gyserklassiker i en ny renoveret og udvidet version.

Superagenter i tomgang

Den fjerde MiB-film er småsjov, men kommer aldrig rigtig fra land.

Gyserkick a la Stephen King

Stephen Kings mangefacetterede gyserunivers bliver revitaliseret i 2. sæson af den fabelagtige Castle Rock.

Finansakrobatisk cirkus

Steven Soderbergh tager sig kærligt af Panama Papers-skandalen på ironisk og overfladisk vis.

Sex, drugs, money and drugs!

Et fascinerende indblik i macho- og røvhulskulturen i den norske finansverdens indercirkler.

Det er nok nu!

Et langt gab af et plot med fuldstændig uinteressante personer.

Stor ståhej

Monsterøglen er tilbage, desværre med et større budget og flere monstre end nogensinde.

Dit bedre jeg?

Paul Rudd er på randen af sammenbrud og 40-årskrise og misfornøjet med livet i al almindelighed. “Løsningen” er en total renselse på en obskur spa …