annonce

anmeldelse:
The Spy, 1. sæson

Stilfuld ­spion-nostalgi

Sacha Baron Cohen kan andet og mere end at spille absurde komedier.

Thriller
The Spy, 1. sæson

The Spy er baseret på den israelske Mossad-agent Eli Cohens ekstraordinære liv, og Netflix og instruktør/manuskriptforfatter Gideon Raff tager os med på en rejse tilbage til det klassiske efterretningsarbejde under den kolde krig; en tid, hvor fjendebilledet var mere overskueligt og mindre mangefacetteret, og mænd i marken indsamlede oplysninger om fjenden.

Cohen (Cohen), en jødisk immigrant fra Egypten, rekrutteres af Mossad til at infiltrere det syriske regeringsapparat og militær. Han får et dæknavn – Kamel – og en dækhistorie, og bliver på rekordtid sendt ud i marken, først i Buenos Aires, siden i fjendtligt territorium i Damaskus. Israel er desperat efter efterretninger om det lukkede syriske regime, og hvilke fjendtlige planer de har mod jødernes hjemland.

Vi befinder os i begyndelsen af 1960’ere, og Cohen fortæller sin kone, Nadia (Rotem), at han arbejder som rejsende møbelindkøber for det israelske forsvar. I årevis bliver hun ført bag lyset, opdrager børnene på egen hånd og aner ikke, hvilken fare hendes mand udsætter sig for. Serien balancerer delikat mellem mellemmenneskeligt drama og sitrende spænding; indimellem er Raff unødvendigt overtydelig, men i det store og hele er det jordnært og autentisk.

Raff mestrer det spændende spionmanuskript til fingerspidserne og står bl.a. bag den israelske spionserie Prisoners of War samt dens amerikanske aflægger, Homeland.

Vi kommer tæt på personerne, deres følelser og bevæggrunde, og stemningen er intens og klaustrofobisk. Forholdet mellem hr. og fru Cohen er intimt, troværdigt og medrivende. De spiller godt op mod hinanden, og Sacha Baron Cohen imponerer i denne komplekse rolle. Noah Emmerich (The Americans) er glimrende som efterretningschefen med samvittighedskvaler, og israelernes meget reelle frygt for fjendtlige angreb på den unge stat er til at tage og føle på.

(Foto: Netflix)

Farvepaletten er holdt i blege, næsten monokrome toner, hvilket giver serien et køligt præg, der passer til historien. Fotograferingen er lækker og kreativ, og suger os ind i handlingen og den tidsrigtige setting. Instruktionen er stram og fanger umiddelbart vores interesse med en god dramaturgisk opbygning, uden at serien på nogen måde er banebrydende.

annonce

The Spy er en gennemarbejdet kvalitetsserie i alle led, klassisk spion-thriller med troværdige og interessante personer samt et særdeles spændende plot. Serien er hverken specielt original eller nyskabende, men intelligent og velskrevet, meget spændende og historisk interessant. Fem stjerner og en klar anbefaling herfra.

annonce
<
>
(Foto: Netflix)
  • Netfflix
  • Release: 6/9 2019
  • Instruktion: Gideon Raff
  • Med: Sacha Baron Cohen, Hadar Ratzon Rotem, Yael Eitan, Noah Emmerich, Nassim Si Ahmed, Mourad Zaoui, Alexander Siddig
  • Genre: Thriller
  • Land: Frankrig
  • År: 2019
  • Tid: 5:20 timer
 
Film
Ekstra
Lyd
Billede
The Spy (2019)
53 min|Drama, History|06 Sep 2019
7.9Rating: 7.9 / 10 from 15,931 users
Based on the life of the Israeli spy, Eli Cohen.
Har du noget at tilføje?
Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of
annonce

Læs også

Dyredokumentar med dubbing

Disneys genindspilning af Løvernes konge er en blandet oplevelse. Vi har aldrig set bedre, mere naturtro animation, men teknologien står i vejen for det følelsesmæssige.

Sidste nat med (mafia-)kliken

Med The Irishman giver mesterinstruktøren Martin Scorsese os en af sine bedste film i flere årtier – en episk øjeblikkelig klassiker.

Heeere’s Johnny!

20 år efter sin død er Stanley Kubrick stadig en af alle tiders mest spændende instruktører. Nu kommer hans gyserklassiker i en ny renoveret og udvidet version.

Superagenter i tomgang

Den fjerde MiB-film er småsjov, men kommer aldrig rigtig fra land.

Gyserkick a la Stephen King

Stephen Kings mangefacetterede gyserunivers bliver revitaliseret i 2. sæson af den fabelagtige Castle Rock.

Finansakrobatisk cirkus

Steven Soderbergh tager sig kærligt af Panama Papers-skandalen på ironisk og overfladisk vis.

Sex, drugs, money and drugs!

Et fascinerende indblik i macho- og røvhulskulturen i den norske finansverdens indercirkler.

Det er nok nu!

Et langt gab af et plot med fuldstændig uinteressante personer.

Stor ståhej

Monsterøglen er tilbage, desværre med et større budget og flere monstre end nogensinde.

Dit bedre jeg?

Paul Rudd er på randen af sammenbrud og 40-årskrise og misfornøjet med livet i al almindelighed. “Løsningen” er en total renselse på en obskur spa …