: Uskyld

Sara Johnsens tredje spillefilm er utrolig stærk med sin poetisk smukke brutalitet og er et af de kunstnerisk mest ambitiøse projekter i nyere norsk filmhistorie. Det er næsten synd at påpege de små problemer med Uskyld, fordi det kunne være blevet så perfekt …

Publiceret 23/05/2013 - 03:32
Uskyld

Filmen er et trekantsdrama mellem Janne (Bonnevie) og de to meget forskellige brødre William (Joner) og Ruud (Dencik), som hun møder allerede som barn. Janne og William knytter stærke bånd, og Ruud forbliver en ulykkelig tredjepart med en mørk side. Uskyld starter med en voldsom tragedie for de tre i voksenlivet, og gennem tilbageblik får vi historien om, hvad der førte dem dertil.

Uskyld er bestemt ikke et publikumsfrieri, men en særdeles godt gennemført kunstnerisk filmfortælling, hvor man kan trække referencer til både Tarkovskij og Malick, hvor menneskets skæbne genspejles i naturen. Filmen benytter sig af stærk symbolik og meget eksplicitte visuelle udtryk for at forklare karakterernes handlinger og liv. Både skuespillet og specielt billedsiden ved John A. Andersen imponerer, og instruktionen fra Johnsen er både modig og spændende. Alligevel bliver det for ambitiøst, Uskyld gaber over for meget og lider af overdreven brug af virkemidler, et alt for højt antal underhistorier og beslutningen om at bruge hele fire forskellige skuespillere til at spille Jane og William. Alligevel er det stor filmkunst, som der absolut burde bygges videre på, og filmen belønnes ubetinget med fem stjerner.

Udgivelsen på Blu-ray imponerer med et nydeligt billede og et bundsolidt lydspor, men det er skuffende, at den kommer uden ekstramateriale!

Uskyld

• Release: 13. marts 2013