TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Elbil-tricks til vintervejret

Sådan får elbilen bedre rækkevidde i kulden.

Af / 21/11/2024 - 12:30
Elbil-tricks til vintervejret

De fleste ved, at batterier og kulde ikke er gode venner. I hvert fald alle, der har kørt i en elbil om vinteren. Når temperaturen falder til under frysepunktet, mindskes rækkevidden for alle elbiler, men vi har nogle tips til, hvordan du maksimerer din rækkevidde.

Kolde temperaturer, vinterkørsel og et koldt batteri kan reducere rækkevidden med over 20 procent sammenlignet med sommerkørsel og 23 grader i luften. Hvis du tilføjer en tagboks, passagerer og et fyldt bagagerum, kan det reducere rækkevidden med yderligere 10 procent.

Det er vigtigt at kende de tricks, der bevarer så meget af batteriets kapacitet som muligt og undgår for stort tab af rækkevidde.

Tænd for forvarmning af batteriet

Et koldt batteri oplades langsomt. Derfor bør du tænde for batteriforvarmning. Det gør du ved at indstille en afgangstid, før du begynder at oplade. Batteriet vil så være opladet og varmt, inden du starter din rejse. Hvis du indtaster et ladestop i bilens navigation, bliver batteriet varmet op, inden du ankommer til ladestationen, og opladningen tager kortere tid. I nogle biler kan du aktivere forvarmning uden at indtaste et ladestop. Hvis du lige har kørt en lang tur, er batteriet sandsynligvis allerede varmet op, så det er hurtigere at oplade, så snart du parkerer.

Polestar 2 Arctic Circle studs scaled
(Foto: Lasse Svendsen)

Pas på hastigheden

Det er ikke kun kulden, der stjæler rækkevidden. Vejret spiller også en rolle. Snedækkede veje, sjap og vand på vejbelægningen hører også til blandt rækkevidde-tyvene. Det samme gælder vinterdæk – herunder især pigdæk – som har større rullemodstand end sommerdæk på varm asfalt. Derfor skal du også holde øje med din hastighed. Høj hastighed på motorvejen spiser af din rækkevidde, især om vinteren, og forkert dæktryk er også en fælde, som mange går i. Det gælder både sommer og vinter. Om vinteren kan det dog betale sig at have et lidt højere dæktryk end anbefalet for at reducere rullemodstanden.

Skru ned for temperaturen

Bilens klimaanlæg bruger rigtig meget energi på at holde kabinen varm om vinteren. Forvarm derfor kabinen inden afgangstidspunktet, når du sætter ladekablet i stikkontakten. Og så behøver du ikke at indstille temperaturen til 25 grader i kabinen. En behagelig temperatur på 20 eller 21 grader er tilstrækkelig. Brug sæde- og ratvarme, når det er rigtig koldt. Det stjæler noget batterikapacitet, men ikke så meget, som når klimaanlægget kører på fuld styrke.

Polestar 2 Performance drift scaled
Kulde og vintervejr stjæler rækkevidde, så kør forsigtigt om vinteren. (Foto: Lasse Svendsen)

Vælg eco-tilstand

Mange elbiler har et eco-mode, en slags sparetilstand, som reducerer effekten og skruer ned for klimaanlægget og funktioner, som ikke er strengt nødvendige – alt sammen for at spare på batteriet. Hvis du skal køre langt, eller der er langt mellem ladestationerne, kan det være en god idé at trykke på eco-knappen. Det sparer strøm og kan i nogle tilfælde være alt, hvad du behøver for at nå frem til en ladestation, når batteriprocenten falder til et enkelt ciffer.

Brug fartpiloten

Hvis du har sænket temperaturen, slået eco-mode til og stadig har rækkeviddeangst, er et trick at slå fartpiloten til. Den tilpasser hastigheden til trafikken og begrænser den opad til den indstillede hastighed. Tilmed bremser og accelererer bilen mere forsigtigt, end du formentlig selv ville gøre, hvilket sparer yderligere på batterikapaciteten.

Bonustips

Polestar 2 Arctic Circle carbon fibre showel scaled
Det er godt at have både en isskraber og en lille skovl i bilen om vinteren. (Foto: Lasse Svendsen)

Hastighed er også noget der reducerer rækkevidden markant, især hvis du kører med nattens snefald liggende på taget. Fjern al sne og is fra bilen, før du kører, og sørg for, at alle ruder er fri for is og at du har et godt udsyn inden du starter. Husk, at hvis sneen blæser af taget, mens du kører, er det til stor gene for bilerne bag dig, og i ekstreme tilfælde kan du få en bøde for at køre med dårligt udsyn og sne og is på taget.

Sluk også for regenereringen på glatte veje, hvis du kan. I nogle elbiler er det ikke muligt at slå regenereringen helt fra, men i de biler, hvor det er muligt, er det en god idé at slå den fra. Det forhindrer bilen i at glide ukontrolleret, hvis du slipper speederen pludseligt. Det er bedre at bruge bremsepedalen til at reducere hastigheden på glatte veje.

Endelig er det værd at minde om, at det klogeste er at lade bilen stå, hvis vejforholdene er så dårlige, at der er risiko for liv og helbred.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Opladning af elbil: Alt hvad du behøver at vide

Så grønne er elbiler i virkeligheden

Hjælp, vi skal på bilferie med elbil!