TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Hvor grønne er elbiler egentlig?

Som elbilejer er der ikke noget mere irriterende end at få at vide, at ens bil slet ikke er så grøn, som man tror. Så vi har undersøgt tre udbredte påstande om elbiler og klima.

Af / Opdateret: 22/09/2024 - 11:51 // Først publiceret: 12/04/2024
Hvor grønne er elbiler egentlig?

Over en million elbiler kører lige nu rundt i Norge, Sverige og Danmark. Men uanset om du har en elbil holdende i carporten eller ej, og uanset hvilket flag, der er på nummerpladen, er du højst sandsynligt mere end en gang blevet mødt af spørgsmål som: Er elbiler overhovedet så gode for miljøet? Og er der ikke noget med, at batteriet er noget værre møg og faktisk helt katastrofalt, når bilen kasseres? 

På L&B Home har vi testet tre påstande om elbiler og klimaet. Du finder garanteret mindst ét godt argument til dit næste middagsselskab. 

Påstand 1: Det ødelægger miljøet at udvinde råstoffer til batterierne 

Svovldioxid, nikkel, litium og kobolt er bare nogle af de råstoffer, som det stadig er nødvendigt at udvinde for at fremstille batterier til elbiler. 

Og dog. Allerede i 2022 annoncerede Tesla nemlig, at halvdelen af deres biler, alle dem med standard range-batteri, er produceret uden kobolt eller nikkel:  

Det er faktisk ikke på grund af mangel på råstoffer,” har Teslas viceadministrerende direktør, Drew Baglino ifølge electro.co udtalt om sagen. 

Det virkede bare som det rigtige at gøre.” 

Måske virkede det som det rigtige at gøre, fordi 70 procent af verdens kobolt udvindes i miner i Congo, hvor der både er dokumenteret børnearbejde og slavelignende vilkår. Børn ned til 8-årsalderen er set arbejde i minerne under jorden, hvor de med hakker og lignende redskaber udvinder bl.a. kobolt til litium-ion batterier. I de største batterier bliver der brugt op til 20 kilo kobolt. 

På den anden side af Atlanterhavet, i Sydamerika, udvindes litium til batterierne, og denne del af forsyningskæden er især problematisk set fra et miljømæssigt synspunkt. For på trods af Teslas og andre bilproducenters indsats for at mindske brugen af litium i batterierne, bliver der stadig udvundet enorme mængder litium, og det foregår i store saltsøer som Salar de Uyuni i Bolivia, der er verdens største kilde til litium.  

Saltsoe
Saltsøen Salar de Uyuni i Bolivia er verdens største kilde til litium. (Foto: Alexander Schimmeck)

Udvindingen foregår ved, at man pumper saltvandet fra underjordiske reserver op til overfladen, hvor det fordamper, så man kan indsamle litium og andre mineraler.  

Der er stor bekymring for påvirkningen af ferskvandet og dermed levevilkårene for dyr og mennesker i områderne omkring saltsøerne. 

Genbrug 

Der er ikke meget pænt at sige om brugen af mineraler til brug i batterier til elbiler. Men her kommer alligevel det pæneste:   

Både kobolt og litium kan genanvendes i det uendelige. Flere steder i verden bliver der arbejdet intenst på at udvikle metoder til effektivt at udvinde materialerne fra kasserede batterier.  

På et eller andet tidspunkt løber Jorden tør for mineralerne, og så er genanvendelse den eneste løsning. Faktisk viser beregninger fra Cobalt Blue Holding, at der allerede fra 2025 vil være underskud af kobolt på verdensmarkedet, hvilket alt andet lige må forventes at påvirke priserne. I øjeblikket genanvendes der i EU kun 32 procent af den kobolt, der indgår i produkter, men EU kræver, at der fra 2026 skal genanvendes 90 procent af batteriers kobolt. 

Påstand 2: Det kræver langt mere CO2 at fremstille en elbil 

Verdens største producent af elbiler, Tesla, har i sin Impact report for 2022 opgjort, at der ganske vist udledes næsten dobbelt så mange drivhusgasser i fremstillingen af en Tesla som en fossilbil.  

Men allerede i løbet af bilens andet levetid har den udledt færre gasser. Og efter 17 år, som ifølge Tesla er gennemsnitslevetiden for en bil i USA, har den udledt 55 tons mindre CO2 end sin benzindrevne fætter. Vel at mærke, hvis bilen kører på grøn strøm. 

Det samme resultat har flere studier på forskellige universiteter og fra NGO’er vist. Hvornår elbilerne begynder at “tjene sig selv ind” i forhold til CO2 varierer, men der er bred enighed om, at elbilerne efter få år slår fossilbilerne i CO2-regnskaberne. 

Store forskelle i produktionen 

Men det er også værd at bemærke, at en undersøgelse foretaget af testorganisationen Green NCAP i 2022 viste, at der er meget stor forskel på, hvor CO2-tunge elbilerne er, når de ruller ud af fabrikkerne.  

Her er der er brug for gennemsigtighed, så man som forbruger og bilejer ved, hvor klimabelastende ens elbil er, mener seniorkonsulent Ilyas Dogru fra den danske forening for bilejere, FDM ifølge fdm.dk: 

Vi ved fra vores medlemsrådgivning, at mange er i tvivl om elbilernes reelle klimabelastning. Derfor er det helt nødvendigt at udarbejde troværdige livscyklusanalyser som åbent og gennemsigtigt deklarerer elbilernes bidrag til klimabelastningen,” siger han. 

Opladning
Elbiler er grønnest, når de kører på strøm fra vedvarende kilder. (Foto: Possessed Photography)

Påstand 3: Elbilen er ikke grøn, når den kører på sort strøm 

Grøn strøm lyder dejligt, mens sort strøm lugter af gas, kul, og andre fossile energikilder. Og lader du en elbil med sort strøm, er det ganske rigtigt svært at kalde den rigtigt grøn. Men her i Skandinavien er vi som bekendt i top, når det handler om, hvor stor en del af strømmen i stikkontakterne og ladestanderne, som kommer fra vedvarende energikilder. I Danmark kommer 42 procent af vores strøm fra vedvarende energi, mens tallene i Norge og Sverige er henholdsvis 64 og 66 procent.

Og i alle tre lande er der en målsætning om at øge produktionen af vedvarende energi, så med tiden vil stadig mere af strømmen være grøn – og dermed bliver elbilerne også mere grønne. 

På rette vej 

Der er ikke så meget at rafle om: Elbiler er klart grønnere end benzin- og dieselbiler. Men det er nødvendigt, at bilproducenterne begrænser den CO2, der bliver udledt under produktionen af bilerne – og har fokus på genbrug og ansvarlig udvinding af råstofferne til batterierne.  

For det er ikke rimeligt, at man som forbruger groft sagt skal vælge mellem en bil, der kører på fossile brændstoffer eller en bil, hvor hele økosystemer i Sydamerika bliver ødelagt, og hvor mennesker arbejder under usle forhold i miner i Afrika.  

Som den administrerende direktør for Polestar, Thomas Ingenlath, ifølge fdm.dk sagde på elbilkonferencen Nordic EV Summit i Oslo forrige år: 

Den elektriske bil er en god begyndelse. Men der er meget arbejde at gøre.” 

Pernille Redder
(f.1977) Journalist på L&B Home. Pernille har arbejdet som journalist og redaktør i TV-branchen siden 2003. Blandt andet på DR, TV 2 Øst, TV 2 Fyn og som redaktør på Copenhagen TV Festival. Pernille skriver ærligt og kontant om alt det, der gør livet som blandt andet husejer og forælder sjovere og nemmere.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Så grønne er elbiler i virkeligheden

Hjælp, vi skal på bilferie med elbil!

Disse elbiler kommer i 2024