I en tid med økonomisk afmatning, inflation og høje renter er ferier i udlandet dyrere end nogensinde. Især hvis du booker flybilletter til hele familien. Så hvorfor ikke køre i bil? “Men jeg har jo en elbil,” tænker du måske. Det er ikke noget problem!
Selvfølgelig skal bilen have en vis rækkevidde, og vi anbefaler ikke at køre på ferie i Europa i en Mazda MX-30 eller Honda-e (også på grund af pladsmangel), for den oplyste WLTP-rækkevidde skal være over 400 km, og bilen skal også have en god opladningshastighed på hurtigladerne. Af disse grunde udelukker vi derfor alle Nissan Leafs med CHAdeMO-opladning fra denne guide. Her er det Type 2, der tæller!
Men hvis du har en større familiebil med god rækkevidde, ligger verden for dine fødder! Der er dog et par ting, du skal være opmærksom på.
Både Type 2-kabel og 230V-nødlader
En vigtig del af forberedelserne til en ferie med elbil er selvfølgelig at sørge for, at du har adgang til strøm. Du kan starte med at pakke begge ladekabler.
Type 2-kablet skal du bruge til godkendte vægopladere, når du ankommer til dit feriehus, hvor du selvfølgelig har tjekket, at der er en biloplader. Nogle gange har indkøbscentre også sådanne opladere på parkeringspladsen, så det er rart at kunne oplade, mens du og din familie handler.
Tag også den langsomme nødoplader med dig, hvis du har brug for at oplade fra stikkontakten, når du f.eks. besøger nogen på vejen. Vær opmærksom på, at dette ikke er en godkendt opladningsløsning de fleste steder, og at den kun bør bruges i nødstilfælde.
Hvis der IKKE er nogen opladningsmulighed ved din kontinentale endestation, skal du sørge for at ankomme med nok strøm i bilen til at køre til en hurtigoplader, hvis det er nødvendigt. Vi understreger, at nødopladeren KUN er til nødsituationer, så stol ikke på, at du kan bruge husholdningsstikket.
Hvilket abonnement har du brug for?
For at undgå at løbe tør for strøm under køreturen og for at gøre opladningen så billig som muligt, er det nødvendigt med nogle forberedelser.
Tesla-ejere behøver ikke bekymre sig
Hvis du er Tesla-ejer, kan du stoppe med at læse nu og nyde din ferie. Tesla har sørget for, at afstanden mellem to Superchargers aldrig er længere, end at du kan køre fra den ene til anden anden – uanset hvilken Tesla-version du kører. Vi anbefaler dog, at du lader på de nye EV3-stationer, som har de hurtigste ladere. Du kan genkende dem på, at de kun har ét kabel, Type 2. Den gamle Tesla-type mangler på disse.
Tesla har også gjort det lettere for andre
For dem, der kører andre mærker end Tesla, er Supercharger-netværket i flere europæiske lande også åbent for andre bilmærker. Og tro os, risikoen for at sidde fast i en opladningskø er langt mindre på en Tesla-oplader end på en fra Ionity, Recharge eller andre konkurrenter.
Download Tesla-app’en, og indtast dine betalingsoplysninger.
Det er hovedsageligt Vesteuropa, der har åbnet, herunder hele Norden, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Spanien (ikke Portugal), Benelux, Østrig, Italien og Schweiz.
Ikke alle opladere i alle disse lande er åbne for andre biler, du kan finde oversigten her.
Opladningsabonnement med din nye bil
Mange elbiler leveres med en ladechip, som er forbundet med et betalingskort via bilens app. Disse er allerede forbundet til mange opladningsnetværk rundt om i Europa. Tjek med din leverandør, hvilke det drejer sig om.
Mange har f.eks. aftaler med Ionity-netværket med nedsatte priser. Det gælder bl.a. biler fra Volkswagen-koncernen (VW, Skoda, Audi, Cupra), Hyundai og Kia. Andre netværk end Ionity understøttes også, men til fuld pris. Ford har rabat på opladning med Ionity og mange andre gennem deres BlueOval-abonnement.
Ruteplanlægning med opladning
Uanset om du skal til Dresden i Tyskland eller Pisa i Italien, er det en god idé at bruge en ruteplanlægger, der også inkluderer ladestop.
Vi anbefaler, at du oplader batteriet til 100 procent inden afgang og forventer at ankomme til din destination med mindst 20 procent tilbage.
A Better Routeplanner
Hjemmesiden A Better Routeplanner kan bruges direkte i browseren, men den kan også downloades til Android og iOS. Her vælger du din bil, f.eks. Volkswagen ID.4 GTX med 77 kWh batteri. Vælg, hvor du rejser fra og din endelige destination, batteriprocent ved afgang, og hvor meget du ønsker at have tilbage på batteriet, når du ankommer til din destination.
Her kan du indtaste det opladningskort, der er knyttet til din bil, og app’en vil lægge en rute med opladere, der understøttes af dit kort.
Du kan også søge efter et enkelt stop i nærheden af en restaurant, et hotel eller et indkøbscenter.
App’en er gratis og giver navigation i selve appen. Hvis du abonnerer for 5 euro om måneden, kan du i stedet eksportere ruten til Google Maps og få den vist på bilens skærm via Android Auto eller Apple CarPlay. Du kan også se, hvor mange opladere der er tilgængelige direkte i app’en, eller få din rejsetid til at tage højde for trafikken i realtid.
Ruteplanlægning med opladning
Uanset om du skal til Dresden i Tyskland eller Pisa i Italien, er det en god idé at bruge en ruteplanlægger, der også inkluderer ladestop.
Vi anbefaler, at du oplader batteriet til 100 procent inden afgang og forventer at ankomme til din destination med mindst 20 procent tilbage.
ElbilAppen
ElbilAppen har en lignende funktionalitet og er tilgængelig på både iOS og Android. App’en er norsk og udgives af ElbilForeningen i landet, men er også tilgængelig internationalt.
ElbilAppen indlæser ruten direkte i Google Maps, uden at man behøver at betale abonnement.
Sygic
Sygic GPS Navigation er en navigationsapp ligesom Apple og Google Maps, og den understøttes af CarPlay og Android Auto. Indstil app’en til EV Mode, og udfyld oplysninger om din bil. Tilgængelige opladere ved hvert stop vises i app’en, og du kan filtrere efter kapacitet. Vi anbefaler, at du sætter den til mindst 150 kW, så alle mulige hurtigladere ikke dukker op i søgningen.
Du kan indtaste dit betalingskort i app’en, og da Sygic har en aftale med PlugSurfing-alliancen, som dækker over 400.000 ladestandere i Europa, er du godt dækket ind til din bilrejse. Bemærk, at du skal indtaste betalingsoplysninger for hver udbyder under Udbydere og betalinger. Du betaler ved opladeren ved at føre din mobiltelefon hen til det RFID-punkt, hvor du normalt placerer din opladningschip.
Forvarming af batteriet om vinteren
Om sommeren går det fint med blot at benytte Google Maps til ruteplanlægning, men om vinteren, hvis bilen understøtter det, bør du forvarme batteriet før hvert ladestop. I mange biler kræver det, at du har indtastet ruten i bilens GPS.
Vores tip, hvis du vil bruge din bils indbyggede navigation, er at indtaste din destination. Bilen vil insistere på, at den ikke kommer frem uden opladning og foreslå opladningsstop langs ruten. Ofte kun et enkelt stop, men det kan betale sig at gøre dette for at maksimere bilens opladningshastighed om vinteren. Du er også velkommen til at bruge en af de førnævnte ruteplanlæggere på din mobiltelefon.
De vigtige ladeabonnementer
Hvis din bil ikke har et abonnement, der understøtter forskellige opladere rundt om i Europa, kan du selv tage skridtet.
Uanset hvor i verden du bor, kan du købe et Chargemap Pass-opladningskort for 20 euro. Virksomheden har aftaler med 800 forskellige opladningsnetværk rundt om i Europa, hvoraf langt de fleste er langs hovedvejene. Du indtaster dine betalingsoplysninger i Chargemap-app’en og kan bruge ladekortet på langt de fleste offentlige ladestationer.
Et abonnement direkte hos Ionity kan heller ikke skade.
Planlæg din rute
Med dit hjem som udgangspunkt og en defineret destination er det næste skridt at lægge en plan for din rute. Brug Google Maps eller Apples kort-app til at få et overblik over alternative ruter. Hvis du har planlagt at stoppe ved et eller flere steder, hvad enten det er Legoland, Nürburgring eller et slot i Moseldalen, bør du tilføje det som en del af din rute.
For eksemplets skyld antager vi, at du rejser til et lejet feriehus i hjertet af Provence i Frankrig. Det kunne lige så godt være en strandferie ved Kroatiens kyst eller en gourmetferie i Baskerlandet. Planlægningen af turen er lige så vigtig.
De fleste elbiler har en app, hvor du kan styre opladning, navigation og planlægge ruter. Du kan også planlægge ladestop på samme måde, som du gør på bilens skærm. Da de fleste elbiler er ret smarte, vil de altid fortælle dig, hvornår det er tid til at lade og komme med forslag til ladestop.
Hvis du har forudbestemt en destination for dagen, vil bilen fortælle dig, hvor mange ladestop der er nødvendige, før du når din destination, og hvor de er. Derefter følger du den anbefalede rute.
Stop og overnatning undervejs
Uanset om du rejser alene, med venner eller med familien til Provence, får du brug for at stoppe undervejs. En god regel er at lade op, når du kan, ikke kun når du er nødt til det. Så stop et sted på vejen, hvor der er ladestationer, og lad op, mens du spiser frokost.
Planlæg din overnatning på forhånd, og vælg steder, der tilbyder opladning af elbiler. Hvis du parkerer for natten, kan du nøjes med en 11 eller 22 kW oplader. Du behøver ikke at være tilsluttet en 150 KW hurtiglader for enhver pris.
Nogle indkvarteringssteder kræver, at du booker både indkvartering og opladning på forhånd, så tjek dette, før du tager afsted.
Forsikring og vejhjælp
Det lyder måske indlysende, men tag ikke af sted på en rejse uden at tjekke din forsikring på forhånd. Tjek i din police at du ikke kommer til at overskride det aftalte kilometertal under din ferie.
Og mens du er i gang med det, så tjek også, hvad din forsikring dækker. Hvis du har en vejhjælpsaftale i din forsikring, så tjek, om den også gælder i det eller de lande, du planlægger at besøge. Hvis der ikke er en sådan aftale, er næste skridt at melde sig ind i en bilejerorganisation, der kan yde assistance – både teknisk og juridisk, men som også har en værksteds- og/eller vejhjælpsaftale med operatører i andre lande.
Nogle bilforsikringer, ofte kaldet superforsikringer eller noget lignende, dækker også behovet for billeje, tab af løse genstande og meget mere. Tjek også dette, før du rejser.
De fleste bilmærker, især japanske og europæiske, har veludbyggede service- og værkstedsfaciliteter i Europa. Skulle uheldet være ude, er du garanteret hjælp, hvis du på forhånd har tegnet en vejhjælpsaftale. Enten via din forsikring, som nævnt, eller hos en bilorganisation.
Selvom der er færre bevægelige dele og derfor mindre, der kan gå galt på en elbil, er det klogt at huske, at du kører en computer på fire hjul, og computere kan også gå ned eller fryse. Og så er det altså ikke altid nok med en genstart.
Kør sikkert
Det vigtigste ved en ferie med elbilen er ikke at opleve så meget som muligt på så kort tid som muligt, men sikkerheden. For når alt er planlagt, indkvartering og feriehuse er booket, forsikringen er på plads, og alle er begyndt at glæde sig til deres ferie, er der et par ting, der skal tjekkes, før turen begynder.
Før turen skal du kontrollere dækkenes tilstand og lufttryk. Følg tabellen i app’en, instruktionsbogen eller den, der er klæbet på rammen omkring førerdøren. Vælg det anbefalede lufttryk til antallet af personer og bagage, og husk, at luft udvider sig, når temperaturen stiger. Ved 25 grader celsius og motorvejshastighed må du f.eks. ikke overskride det antal bar, der er angivet i tabellen.
Moderne elbiler leveres ikke med reservehjul eller donkraft. Men mange af dem har en dækreparationspakke. Den kan få dig sikkert hen til den nærmeste tankstation eller servicestation i tilfælde af en ulykke. Find ud af, hvor den er i bilen, tjek, at den virker, at alle delene er der, og læs brugsanvisningen.
Pas på farten
Det lyder måske lidt formynderisk, men kør med indersiden af hovedet, ikke med højre fod. Valget af hastighed er vigtigt for sikkerheden og komforten på rejsen, men også for brændstofforbruget.
Hvis du kører på motorvejene i Norden, vil du hurtigt se, at det angivne forbrug, som du er så glad for at ligge på normalt, pludselig skyder i vejret, når du øger til motorvejshastighed. Hvis du ligger på 18 kWh ved 90 km/t, er det ikke ualmindeligt, at forbruget nærmer sig 24-25 kWh eller mere ved 130 km/t.
Hvis man krydser Tyskland på vej til Provence, er det selvfølgelig fristende at teste kræfterne i den nye elbil på de tyske motorveje, men man skal også være opmærksom på, at forbruget stiger meget mere ved høje hastigheder end med en benzinbil.
Tagboks og campingvogn
Hvis du mod al sund fornuft vælger at krydse kontinentet med tagboks og campingvogn, skal du regne med, at det vil tage meget længere tid at nå frem til din destination. Med tagboks og campingvogn stiger forbruget så meget, at ladestoppene bliver meget hyppigere. Det betyder, at du mindst skal regne med en ekstra dag, før du ankommer til Provence. Tagboksen alene øger forbruget med ca. 10 procent – en campingvogn fordobler forbruget, og det er vigtigt at huske, at man ikke bør køre over 130 km/t med en tagboks.
Insisterer du alligevel på at tage på ferie med en tagboks, er det vigtigt at følge reglerne for nyttelast. Kun de letteste ting skal i tagboksen. De 15 kasser rosévin, som du bare må have med hjem, hører ikke hjemme på taget.
Pas på nyttelasten
I bilens instruktionsbog eller app kan du finde tallet for, hvor meget nyttelast bilen kan bære. Det er vigtigt at huske, at passagerer også tæller med som nyttelast. Det samlede antal kilo angiver derfor bagagevægten, al taglast, inklusive passagerer. Tallet for nyttelast bør aldrig overskrides.
Elbiler kan have samme lasteevne som en benzinbil i volumen, men ikke i vægt. Elbiler vejer mere, fordi batterierne tilføjer flere hundrede kilo til den samlede vægt, så nyttelasten i kilo skrumper en hel del.
Hvis du overskrider nyttelasten i kilo, får du en bøde ved en kontrol, og i værste fald må nogle af dine passagerer tage toget eller taxaen videre. Men hvad der er endnu mere alvorligt er, at køreegenskaberne forringes betydeligt.
Bremseevnen bliver mærkbart dårligere, og bilen skal bruge længere tid på at stoppe. Bare det at køre ind i et sving med høj fart på en ukendt vej kan få bilen til at glide over i den modkørende vejbane, med potentielt fatale følger.
Mange forsikringsselskaber reducerer udbetalingen efter en ulykke, hvis det viser sig, at bilen var overbelastet.
Pak med hovedet – ikke med hjertet
Husk at sikre, at løse genstande ikke kan flyve rundt i bilen. En pludselig opbremsning kan øge vægten af en vandflaske på et halvt kilo med op til 30 gange. Det betyder, at vandflasken kan ramme personer i bilen med en kraft på 15 kilo. Tænk på, hvor meget skade en løs iPad eller tungere genstande kan gøre.
Det er derfor, du skal sikre løse genstande. En tablet bør fastgøres til nakkestøtterne i stedet for at blive holdt af børn på bagsædet. Små genstande som mobiltelefoner og hovedtelefoner bør placeres i handskerummet eller magasinholderen på bagsædet, når de ikke er i brug.
Pak aldrig bagage over bagagerumsklappen uden et sikkerhedsnet bag bagsæderne. De tungeste genstande skal placeres helt fremme i bagagerummet mod sæderyggen. De letteste ting, som f.eks. jakker eller puder, kan placeres ovenpå.
Husk også at pakke, så de ting, du ofte har brug for at tage ud af bilen, er let tilgængelige.
Advarselstrekanten skal altid være tilgængelig; placer den, så den er let at nå uden at skulle fjerne halvdelen af din bagage, hvis du får brug for den.
God tur
Hvis du følger alle sikkerhedsrådene og de ladetips, der passer bedst til dig, kan vi garantere dig en ferie uden rækkevidde-angst.
Sørg for at hvile undervejs. Husk at nyde turen og at ferie ikke er en sprinterkonkurrence. God tur!
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer