Pris, rækkevidde og størrelsen af bagagerummet står højt på listen over ting, som elbilkøbere er interesseret i at vide noget om.
At økonomi er vigtigt, kommer ikke som nogen overraskelse. Ifølge en undersøgelse lavet for Norges Automobil-Forbund (NAF) siger 46 procent, at prisen er vigtigst, efterfulgt af driftsomkostningerne, som vejer tungt på de samlede omkostninger.
Interessant nok står køreglæde højt blandt de egenskaber, bilkøbere værdsætter, tæt fulgt af plads og bagageplads.
Mange elbiler kan ikke trække en trailer
For elbilejere er rækkevidde og opladning mindst lige så vigtigt, men også her er bilkøberne optaget af bagageplads, og hvor meget anhængervægt bilen kan trække. Hvis den overhovedet kan fås med anhængertræk.
Mange af elbilerne kan nemlig ikke tage en anhænger, og flere af de elbiler, der kan leveres med anhængertræk, kan tage så lidt vægt, at man kun kan bruge anhængerkrogen til cykel- eller skistativ.
Nogle, men ikke alle elbiler har mulighed for taglast. Mågevingedørene på Tesla Model X gør det f.eks. umuligt at montere en tagboks eller tagbøjler, men til gengæld kan den trække over 2 tons.
Vægt øger forbruget
Det er velkendt blandt bilejere, at en tagboks ligesom en campingvogn øger forbruget. Øget vægt og luftmodstand har samme effekt på elbiler, og her bliver man hårdt straffet, når farten øges med en tagboks på bilen.
I en test lavet af Norsk Elbilforening fandt man ud af, at en tagboks kunne øge forbruget med mere end 12 procent ved 110 km/t.
Forbruget stiger også med læsset, og en fuld bil med fuldt pakket bagagerum og fem personer om bord vil reducere rækkevidden markant, især hvis man kører hurtigere end 70-80 km/t. Det skyldes, at luftmodstanden stiger markant for hver ekstra 10 km/t.
Derfor er det smart at huske på, at selv om man vælger en bil med et stort bagagerum, må man ikke overskride bilens tilladte totalvægt. Altså summen af bil, passagerer og last.
TABEL: Bagagevolumen, anhængervægt og taglast på alle elbiler
Hvis man også skal trække en tung trailer eller en campingvogn, er det vigtigt at være opmærksom på totalvægten for hele ekvipagen. For hvis vægten overstiger 3.500 kg, skal man have et trailerkørekort (kategori B+ eller BE).
Men det er en helt anden snak. Her har vi samlet de fleste af de nye elbiler i en tabel, hvor du nemt kan finde den tilladte anhængervægt, og hvor meget taglast bilen kan tage.
Tabellen opdateres løbende.
[table id=3 /]
1 kommentar til “Så meget bagage kan du få plads til”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
Hvad er forskellen på taglast og nyttelast?