At vælge en ny bil kan være forvirrende nok. Der er så mange overvejelser, man skal gøre sig. Ud over hvor stort budgettet må være, skal man tage stilling til biltype, størrelse, farve, udstyr, service, garantier og meget mere. F.eks. motorisering. Benzin eller diesel? Manuel eller automatisk? Eller hvad med elektrisk?
En af fordelene ved en elbil er, at uden forbrændingsmotor er der heller ingen motorstøj. Det giver bedre betingelser for et ordentligt anlæg i bilen. Et, der ikke skal konkurrere med andet end vind- og hjulstøj. Det vender vi tilbage til.
Voksende marked
De seneste år er elbiler blevet et troværdigt alternativ til de benzindrevne. Selv om markedet på verdensplan ikke er større end 0,2 procent, er der i visse lande en skyhøj andel af elbiler. F.eks. i Norge, hvor der sælges flere elbiler end biler med forbrændingsmotor.
Omvendt er andelen af elbiler på de danske veje forsvindende lille. Således var kun 0,43 procent af alle nyindregistrerede biler i Danmark i første halvår af 2018 elbiler. Tendensen er dog positiv, selv om der stadig er lang vej til norske tilstande, for i de første tre måneder af 2019 er det danske salg af elbiler steget til det femdobbelte!
Udvalget af elbiler er voksende, og ifølge salgsstatistikkerne ser det ud til, at de, der vælger på nybilmarkedet, kan finde en type elbil, der passer dem.
De markedsledende Hyundai, Nissan og Tesla deler størstedelen af det danske elbilmarked mellem sig, og danskere, der har brug for ekstra rækkevidde for at kunne nå frem til sommerhuset, før bilen løber tør for strøm, får stadig flere modeller at vælge imellem.
Såsom salgssuccesen Tesla Model 3 – en ren elbil på størrelse med en BMW 3-serie, med firehjulstræk og god rækkevidde.
Tre batteripakker
Udgaverne er begrænset til den baghjulstrukne Standard Range med 415 km rækkevidde, Long Range med firehjulstræk og 560 km rækkevidde – i henhold til WLTP-standarden – eller den vildere Performance med firehjulstræk og 530 km rækkevidde.
Sidstnævnte barberer 0-100 km/t ned fra 4,6 til hjertestoppende 3,4 sekunder. Det er fantastisk bilydelse. Efter så hurtig acceleration kan det godt være, at du skal grave dine øjne frem fra det indre af kraniet!
To lydsystemer
De fleste moderne biler giver kunderne valget mellem flere udstyrspakker. Også hvad lyd angår. Hos Tesla er et premium lydsystem standard på Model 3 med firehjulstræk i Long Range- eller Performance-udgave.
Tesla oplyser ikke meget om anlægget, bortset fra at det består af i alt 15 højttalere. Som er såkaldt interiørtilpassede og kan sammenlignes med et pladestudie. Ikke meget at hente dér altså.
Vi har prøvet premium-anlægget og set nærmere på, hvad man får, hvis man vælger en Model 3.
De 15 højttalere er overvejende placeret, hvor man finder dem i andre biler. Fra førersædet kan man se bashøjttalere nederst i fordørene og diskanter placeret i hjørnet af A-stolpen. Men premium-anlægget har også to såkaldte HD-diskanter øverst på A-stolperne. De løfter bogstavelig talt lydbilledet i kabinen.
Tre fuldtonehøjttalere er placeret øverst på instrumentbrættet med en ekstra diskant i midten, mens dørene bagi og hattehylden har tilsammen fire fuldtonehøjttalere.
De forstærkere, der driver det hele, inklusive subwooferen, er skjult i bagagerummet på Model 3. Det er i bund og grund samme opskrift, som vi kender fra Model S.
Touch-skærm
Anlægget og alt andet i bilen, såsom klimasystemet, styres fra den 15 tommer store touch-skærm over midterkonsollen, hvor alle indstillinger også laves. Der er ingen instrumenter foran føreren, og en primær ting som fart aflæses ligeledes på skærmen.
Det fungerer faktisk fint, når man har vænnet sig til det. At skifte fra varmeindstillinger til Spotify er nemt og hurtigt, og med den strategiske placering af skærmen har forsædepassageren også adgang til indstillingerne.
Premium-anlægget har både FM- og DAB-radio, men også TuneIn internetradio, Bluetooth og som nævnt Spotify. Brugere kan logge ind og få adgang til deres egne playlister eller streame musik fra mobilen med Bluetooth. Her taler vi almindelig Bluetooth, ikke noget med aptX eller aptX HD.
Model 3 har desuden en USB-port – ikke til kablet streaming, men for dem, der ikke synes, at AAC- eller MP3-filer giver tilstrækkelig god lydkvalitet. Musik kan downloades til en USB-nøgle med FAT 32-formatering, så man kan afspille lydfiler med mindre eller tabsfri komprimering. Såsom WAV og FLAC.
Så kan man navigere i musikken på USB-nøglen næsten på samme måde, som man vælger numre på Spotify. Model 3 har to knapper på rattet, og det er også muligt at styre afspilningen fra rattet i stedet for fra skærmen. Android-brugere kan styre streaming fra Spotify med stemmestyringen på mobilen, men iPhone-brugere kan kalde Siri frem for at styre afspilning fra Apple Music.
Pudsigt nok er der ikke nogen AUX-indgang, så man kan koble afspilningen fra mobilen direkte i anlægget, og USB-indgangen afspiller udelukkende fra formaterede USB-nøgler.
Lyden
Når det er sagt, så er anlægget utrolig godt, og det kan spille skræmmende højt uden nogen særlig forvrængning.
Man kan tilpasse lydbilledet med en fembånds equalizer på skærmen, og man kan flytte balancen i lyden fra for til bag og fra venstre til højre ved at trække fingeren på skærmbilledet af kabinen til den ønskede position.
Der er også en lydindstilling kaldet Immersive Audio (under Options i lydmenuen), som er Teslas svar på surround-sound, der flytter mere af lyden til højttalerne over A-stolpen. Det kan give enkelte indspilninger lidt mere liv og kan også slås helt fra.
Den bedste lyd får man, hvis man flytter balancen lidt frem i bilen og justerer EQ moderat for at løfte bas og diskant en smule. Så bliver det rigtig godt med fed, men ikke ulden bas. Vokaler kommer godt frem i lydbilledet, og da kabinen har et helt andet støjbillede end i en bil med forbrændingsmotor, er det muligt at høre lidt flere detaljer og nuancer i musikken.
Diskanten kan blive lidt skarp i kanterne, hvis man er for generøs med EQ-doseringen, og kraftigt komprimeret hitlistemusik kan hurtigt komme til at lyde spidst og grovkornet.
Men potentialet i premium-anlægget er godt nok til, at lyden vil løfte sig med bedre filkvalitet end MP3. Det har vi også oplevet på Volvos Bowers & Wilkins-system, og vi har hørt det samme på Bang & Olufsen i Audi, på Dynaudio i Volvo og VW og på Harman Kardon-anlæggene i BMW’er.
Stilhed (næsten)
Det er ikke kun den lynhurtige acceleration, der er vanedannende i en Model 3. Premium-anlægget er faktisk ordentligt gennemført, og det er fuldt ud muligt at nyde musikken i næsten stilhed i den sportslige kabine.
Det er kun vindstøjen og filkvaliteten, der kan reducere musikoplevelsen. Og så dækkene. De hårde lavprofildæk fra Hankook rumlede så meget på den Tesla, vi prøvede – godt hjulpet af den grove norske asfalt – at de tilføjer deres egen klang til de laveste frekvenser i musikken.
Alligevel ville vi aldrig vælge en Tesla uden premium-anlæg. Når man først har valgt en elbil, får man også et mere stille køremiljø, som afgjort fortjener et anlæg med den bedst mulige lyd.