Lige siden 2014 har vi hørt, at Apple var ved at udvikle deres egen selvkørende elbil. Planerne blev så lagt på is, før Apple-veteranen Doug Field vendte tilbage for at genstarte dem i 2018. Det skriver Reuters.
Rygtet vil vide, at Apple-bilen vil være udstyret med LiDAR, sandsynligvis for bedre at kunne “se” i mørke og gennem bestemte objekter og dermed få et bedre overblik over trafikbilledet og umiddelbare begivenheder.
Anden central information er, at Apple ønsker at bruge et egenudviklet batteri. Det særlige ved dette batteri er, at det kan bestå af en enkelt battericelle i stedet for hundredvis af mindre celler. Hvis det lykkes for dem, betyder det, at der går minimal plads til spilde med koblinger og luft mellem cellerne, så der er plads til mest muligt af de aktive komponenter.
Apple undersøger også en alternativ kemisk struktur for katoden, nemlig af typen LFP, eller litiumjernfosfat. Som har mindre risiko for overophedning end andre typer litiumlegeringer.
“Det her er next level,” siger en anonym Apple-insider til Reuters om batteriet. “Det bliver ligesom første gang, man så en iPhone.”
Kan en Apple-bil betale sig?
Flere investorer er skeptiske over for, at Apple nu vil ind i bilindustrien, især når man ved, at Tesla brugte 17 år på at skabe en bærekraftig fortjeneste.
Men ingen har dybere lommer end Apple, som desuden let kan lære af Teslas lange, snoede vej til succes (men stadig kort i forhold til nogle af de traditionelle bilproducenter). Apple behøver ikke at kæmpe den samme kamp mod forbrændingsmotor-lobbyen som Tesla eller bilsælger-lobbyen, der kæmpede hårdt mod muligheden for at sælge biler direkte på nettet. På den måde har Tesla banet vejen for fremtidige bilproducenter.
Hvis der er noget, man også har lært af Tesla, så er det, at en bil ikke kun skal være en bil, men også en platform for forbrugerteknologi.
Forlængelse af iPhone
Først og fremmest siger det sig selv, at Apple-bilen bliver en forlængelse af iPhone, og det er naturligt at tro, at man får nogle særlige CarPlay-muligheder, som man ikke får i andre biler. Her kan Apple være ekstra snedige ved at låse op for nogle ekstra funktioner for ejere af den dyreste iPhone-model.
Vil du aktivere den aktive støjreduktion i kabinen, siger du? Kun hvis du har et Apple Music-abonnement. Gemme 360 graders kameraets video-feed til fremtidige forsikringssager? iCloud-abonnement, tak! Og apropos forsikring, så vil der nok komme en særlig Apple Care-tjeneste til biler, der dækker det, den almindelige forsikring ikke dækker.
Sådan kan man blive ved, til Apple-bilejere pludselig er fastlåst i Apples økosystem. Og aldrig kommer ud igen.
Nødvendige abonnementer
Højteknologiske biler – ikke mindst selvkørende, når den tid kommer – vil fremme behovet for forskellige tjenester. Her kan man f.eks. hente inspiration fra Teslas seneste annoncering af abonnementsbaseret autopilot.
Hvis du ikke kan smide 10.000 dollars for fuld autopilot, når du køber bilen, kan du i stedet tegne et månedsabonnement. For faste abonnenter bliver det en dyrere løsning over tid, hvilket betyder flere penge i bilproducentens lomme. Det er naturligt at tro, at Apple vil finde på noget lignende.
At autopilotabonnementet følger personen og ikke bilen, vil også skabe flere loyale bilkunder. Så bliver den næste bil nok også en Apple-bil.
Behovet for et større cloud-abonnement kunne hurtigt stige – måske skal man tegne et 5G-abonnement hos Apple for fuld funktionalitet. Man kan også forestille sig, at ejeren af en Apple-bil vil blive tilbudt at tegne abonnement på udvidede Apple Maps-funktioner.
Pludselig har du ikke alene købt en Apple-bil for nogle hundrede tusind kroner, men betaler også et par tusind kroner om måneden oveni for deres tjenester.
Mange små ting kan hurtigt gøre bilen til et lukrativt produkt for Apple. Men hvis vi skulle sætte penge på én ting, så var det alligevel dette: Oplader medfølger ikke!
(Artikelbillede: Aristomenis Tsirbas)