Alfa-chef Jean-Philippe Imparato har sagt, at Alfa Romeo vil være 100 procent elektrisk fra 2027, og her er den første i en række elektriske modeller.
Modellen hedder Milano, et yderst passende navn efter Alfa Romeos hjemby. Engang stod der også Milano i deres logo, det gør der ikke længere, men det betyder ikke noget her. For nu står der Milano på den model, der selvfølgelig debuterede i Milano.
Der er tale om en 417 cm lang kompakt crossover med Stellanti-elbilplatformen under skallen. Med en batteripakke på 54 kWh og en opgivet rækkevidde på 410 kilometer, hvis du vælger versionen med 156 hk. Alternativet er en lidt hidsigere variant kaldet Milano Veloce med 240 hk og noget kortere rækkevidde.
Veloce er helt klart den udgave, der er mest Alfa af de to. Den første er lidt af en bedstemorbil med de samme rolige præstationer, som du ville finde i en Peugeot E-etellerandet eller en eldreven Citroën.
Veloce-udgaven er sænket 25 mm, og den har en bredere akselafstand, sporty krængningsstabilisator, kraftige bremser og 20-tommer fælge. 0-100 km/t tager 5,9 sekunder, hvilket ikke er lynhurtigt, når man tænker på, at en Volvo EX30 – med to motorer – skal bruge 3,6 sekunder til samme øvelse.
Bilen har Alfa Romeos D.N.A.-knap i midterkonsollen, med tre indstillinger til effekt, styring og speederrespons. Her står D for Dynamic, som betyder maksimal sportslighed, mens N selvfølgelig er Normal, og endelig har vi A for Advanced, som prioriterer maksimal energieffektivitet. Veloce har også et mekanisk låsbart differentiale for maksimalt vejgreb under acceleration og i sving.
Indvendigt kan man få Sabelt-sportssæder i Veloce-udgaven, mens begge versioner af Milano har et instrumentpanel med en 10,25-tommers skærm og en 10,25-tommers touchskærm, der er vinklet mod føreren.
Alfas quadrifoglio (firkløver) er synlig flere steder, bl.a. er udluftningsventilerne til klimaanlægget firkløverformet.
Bagagerummet er større end i de fleste kompakte crossovere, her er det på 400 liter, og der er en frunk foran med plads til ladekabler.
Milano leveres med Alfa Connect Services, som er en række tjenester til sikkerhed og komfort, og bilen har naturligvis over-the-air-teknologi (OTA) til opdatering af kort og software. Den har også en virtuel assistent, der reagerer på kommandoen Hey Alfa, og ChatGPT (AI) integreret i bilens stemmestyring.
Bilen vil snart kunne bestilles, men pris og levering er ikke kendt i skrivende stund.