Et af de mest sejlivede rygter de senere år er det om, at Apple er ved at lave en elbil. Men som med alle andre Apple-rygter er der ingen, der ved noget konkret, før Tim Cook afslører det færdige produkt.
Nu mener Bloomberg, at det kan ske allerede i 2025, hvilket i så fald vil være tidligere end hidtil antaget. Og her antaget det rigtige ord, for indtil videre er der ikke lækket nogen troværdig information om Apples elbilprojekt. Som angiveligt kaldes Project Titan internt.
Bloomberg mener også, at den kommende Apple-bil formentlig bliver en rent selvkørende bil, altså uden rat og pedaler, men igen: Vi må vente og se.
Apple har hentet folk fra bl.a. Tesla, Mercedes-Benz og Ford til projektet, som skal være påbegyndt allerede i 2014.
Hvis det er rigtigt, at Apple vil lancere en selvkørende bil, bliver det formentlig den første, der rent faktisk fungerer. Indtil videre har ingen formået at lave en bil, der kan køre af sig selv, og Tesla, der længe har sagt, at de vil komme først med selvkørende biler, er ifølge analytikere langt fra at realisere autonome køretøjer.
Ifølge Bloomberg har Uber opgivet deres selvkørende projekt og ved at sælge sig ud af projektet.
Som sædvanlig kommenterer Apple ikke rygter, og de afviser at lade sig interviewe om igangværende projekter, men i et podcast-interview med Kara Swisher sagde Tim Cook: “Vi gennemgår så mange ting internt, og mange af dem ser aldrig dagens lys. Jeg siger ikke, at dette ikke vil.”
Et så avanceret projekt som en selvkørende bil kræver meget udviklingsarbejde, men også hardware, der ikke ligefrem er hyldevare.
Apple kan meget vel være nødt til at udvikle deres egne chips og LiDAR-teknologien for at realisere en selvkørende bil. Det rent mekaniske er kendt teknologi, men at få det til at spille sammen med selvkørselsteknologi, har vist sig at være uhyre vanskeligt.
Man skal også tage højde for, at teknologien skal fungere i forskellige miljøer og under forskellige temperaturer og vejrforhold. Og sidst, men ikke mindst: En selvkørende bil skal kunne orientere sig trygt og sikkert, også hvis noget svigter, og den skal tilfredsstille krav fra trafiksikkerhedsmyndigheder, som endnu ikke er hugget i sten.
En Apple-bil kan godt udvikles i Cupertino, men den vil blive produceret i Østen. Formentlig hos en bilfabrikant, som har erfaring med produktionslinjer for elbiler og den nødvendige ekspertise.
Foxconn, der bl.a. producerer iPhone for Apple, har antydet, at de godt kan lide tanken om at producere en elbil, og har allerede fremvist en prototype på en bil og en bus. Begge batteridrevne.
Apple kunne have valgt en nemmere vej ind på bilmarkedet. Et partnerskab med en bilproducent ville være langt billigere, og Apple kunne have haft en elbil på markedet endnu hurtigere, men det ville så være blevet en elbil med rat og pedaler.
Det kan derfor se ud til, at Apple har valgt at lade Tesla og andre etablerede bilproducenter tage sig af den del af markedet.