TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Arktisk Polestar 2

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig fed ud, men der er én hage ved den.

Af / 06/02/2022 - 16:02
Arktisk Polestar 2

Polestar har altid været Volvos frække fætter, og de cyanblå biler, som de baserede på Volvo-modeller, var altid racer-versioner, i hvert fald racer-inspirerede. Derfor var det ikke særlig opsigtsvækkende, da de for nylig udsendte en software-opdatering til Polestar, som øgede effekten med over 60 hk.

Læs også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mere effekt og bliver endnu mere sporty med en opgradering, som man selv skal ordne.

Vi er heller ikke så overraskede over denne udgave. Polestar 2 Arctic Circle, hedder den, og som man kan se af billederne, er den bygget til mest mulig fart på is og sne, med samme effektforøgelse, som vi netop har prøvekørt i Polestar 2, bare med blødere affjedring, ispigge og Recaro-sæder med firepunktsseler.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
(Foto: Polestar)

Bilen er udviklet til sneføre nord for polarcirklen, og chassiset er tunet til rally på is og sne.

Joakim Rydholm, der er Polestars chassisingeniør, har ledet arbejdet med bilen, der er hævet 30 mm og udstyret med 245/35 R19-dæk med 490 styk 4 mm ispigge på hvert dæk. Effekten er øget til 476 hk og drejningsmomentet til 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
<
>
(Foto: Polestar)

Öhlins-dæmperne er sat op på ni foran og bagpå, og stabilisatorstænger er monteret for og bag for bedre stivhed og styrerespons. Rydholm og hans hold har også lavet launch control til bilen, som styres med hænderne på rattet.

Annonce

“At tune chassiset til sne og isglatte underlag er en langsommelig proces, men præcisionen bliver høj,” siger Rydholm.

644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1
(Foto: Polestar)

“Et svagt vejgreb giver os mulighed for at føle og analysere bilens dynamik ved meget lavere hastigheder end ved testning på asfalt, hvilket betyder, at vi kan indstille de helt rigtige køreegenskaber ved at finjustere de mindste detaljer. Det er uden tvivl mit foretrukne sted at udvikle biler.”

Det tvivler vi ikke på. Der er bare én ulempe ved denne udgave af Polestar 2: Den kommer ikke i handelen.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
(Foto: Polestar)

Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

1 kommentar til “Arktisk Polestar 2”

  1. Jeres satsning på elektronik serier/film OG biler undrer mig.
    Kan forstå hvis udgangspunket er lyden i bilen, men vil altså hellere læse om hifi end om biler når jeg går ind på jeres side.
    Så er det sagt 🙂

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Er ny kinesisk elbil verdens hurtigste?

Suzuki og Toyota samarbejder om elektrisk SUV

Batmobilen er til salg

Ioniq 7 bliver til Ioniq 9 - her er billederne

Audis elektriske stationcar præsenteret - den kommer i 2025

Afsløret: Folke-SUV'en Skoda Elroq

700 km rækkevidde!

Mere effektive Tesla-batterier kommer i 2026

Ny Peugeot E-408

Kompakt Skoda Elroq klar til det danske marked

Dyr terrængående elcykel skal matche dyr elektrisk SUV

Elscooter til terrænet