Polestar har altid været Volvos frække fætter, og de cyanblå biler, som de baserede på Volvo-modeller, var altid racer-versioner, i hvert fald racer-inspirerede. Derfor var det ikke særlig opsigtsvækkende, da de for nylig udsendte en software-opdatering til Polestar, som øgede effekten med over 60 hk.
Vi er heller ikke så overraskede over denne udgave. Polestar 2 Arctic Circle, hedder den, og som man kan se af billederne, er den bygget til mest mulig fart på is og sne, med samme effektforøgelse, som vi netop har prøvekørt i Polestar 2, bare med blødere affjedring, ispigge og Recaro-sæder med firepunktsseler.
Bilen er udviklet til sneføre nord for polarcirklen, og chassiset er tunet til rally på is og sne.
Joakim Rydholm, der er Polestars chassisingeniør, har ledet arbejdet med bilen, der er hævet 30 mm og udstyret med 245/35 R19-dæk med 490 styk 4 mm ispigge på hvert dæk. Effekten er øget til 476 hk og drejningsmomentet til 680 Nm.
Öhlins-dæmperne er sat op på ni foran og bagpå, og stabilisatorstænger er monteret for og bag for bedre stivhed og styrerespons. Rydholm og hans hold har også lavet launch control til bilen, som styres med hænderne på rattet.
“At tune chassiset til sne og isglatte underlag er en langsommelig proces, men præcisionen bliver høj,” siger Rydholm.
“Et svagt vejgreb giver os mulighed for at føle og analysere bilens dynamik ved meget lavere hastigheder end ved testning på asfalt, hvilket betyder, at vi kan indstille de helt rigtige køreegenskaber ved at finjustere de mindste detaljer. Det er uden tvivl mit foretrukne sted at udvikle biler.”
Det tvivler vi ikke på. Der er bare én ulempe ved denne udgave af Polestar 2: Den kommer ikke i handelen.
Jeres satsning på elektronik serier/film OG biler undrer mig.
Kan forstå hvis udgangspunket er lyden i bilen, men vil altså hellere læse om hifi end om biler når jeg går ind på jeres side.
Så er det sagt 🙂