Du vil ikke kunne bestille den foreløbig, men Audi forestiller sig, at Activesphere, som konceptbilen hedder, kan være den første bil, der kombinerer virkelige og virtuelle omgivelser i førerens synsfelt.
Med interaktive enheder og 3D-display kan føreren se kørestatus, navigation, topografi, samt få trafikvarsler vist i AR – eller augmented reality. Hvis den ender med at komme i produktion, bliver den formentlig også den første bil, der har rat og pedaler som trækkes væk fra kabinen og forsvinder helt, når bilens selvstyring tager over fra chaufføren.
– Noget af det mest spændende ved netop denne konceptbil er, hvordan augmented reality er integreret som en del af køreoplevelsen, og kombinerer virkelige og virtuelle miljøer for både fører og passagerer, fortæller Norges Audi-direktør Elin Sinervo.
Med et tryk på en knap kan Activesphere omdannes til en pick-up med åbent lad, hvor du kan placere mudrede mountainbikes, eller trække dagens fangst i land, uden frygt for at tilsøle det konverterede bagagerum.
Rækkevidde
Activesphere har store hjulkasser med plads til robuste 22-tommer dæk, og Audis elektriske quattro-teknologi, der giver bilen firehjulstræk, og gør den velegnet til terrænkørsel. Frihøjden kan hæves og sænkes med hele 40 millimeter fra den normale frihøjde på 208 millimeter, og den har et smart skistativ indbygget i midten af taget, som klappes ned og bliver usynligt, når det ikke er i brug.
Konceptbilen er 4,98 meter lang, to meter bred og 1,60 høj. Omtrent som en A6 Allroad, bare lidt højere. Akselafstanden er 2,97 meter, og det skulle give rigtig god benplads til bagsædepassagererne.
Bilen er produceret på Audis elektriske PPE-platform, og Activesphere har en rækkevidde på over 600 km, og god opladningshastighed med 800-volts teknologi, og opladningskapacitet op til 270 kW.