Da Audi kun havde én elbil på menuen, var det naturligt at kalde den noget anderledes. e-tron er sprælsk og cool, og spiller på fremtidsvisioner ved at referere til sci-fi-filmen Tron fra 1982. Altså et rigtigt teknologinavn, som Audi har haft på alle deres hybridbilleder siden 2009.
Da den helelektriske SUV kom i 2018, var den kulminationen på alt, hvad e-tron-afdelingen havde lavet af ingeniørkunst indtil da. At e-tron blev hele dens navn, i stedet for bare et suffiks som på hybridbilerne indtil da, var både frækt og elegant.
Dengang var der kun Tesla og Jaguar at konkurrere med i premiumsegmentet, og e-tron var et logisk navn til Audis elbil. I dag ser markedet markant anderledes ud, og efter at den lidt mindre SUV Q4 e-tron kom, bygget på VAG’s MEB-platform, passede e-tron ikke så godt længere.
Audi Q8 e-tron?
Derfor er det naturligt for Audi, når den nye e-tron 2022/23 kommer, at omdøbe den. Navnet bliver formentlig Q8 e-tron, ifølge tyske Automobilwoche.
Det er logisk med navnet Q8 e-tron, da bilen faktisk er bygget på et Q8-chassis og har en tilsvarende længde på 4986 mm. Der skal også gøres plads til en Q6 e-tron, som vil lægge sig mellem Q4 og Q8.
Ny indmad
Det er ikke kun navnet, der er nyt, for der er sket meget på den teknologiske front siden 2018. Ikke mindst med hensyn til rækkevidde og hurtigopladning. Ifølge Drivingelectric er det bekræftet af Audi, at elektronik og batterier bliver opgraderet, og websitet spekulerer yderligere i, at den nye bilmodel vil kunne fås med et batteri på over 100 kWh.
Det er ikke noget vildt gæt, da rækkevidde er en vigtig faktor for folk, når de skal købe ny elbil. Både Tesla Model S Plaid og X Plaid får et batteri på 100 kWh, og det samme gør den kinesiske NIO ES8, ligesom Volkswagens MEB-platform forventes at udvide den maksimale kapacitet til 111 kWh – med ID.Buzz som den første bil.
Hurtigere hurtigopladning forventes også. Den nuværende e-tron kan maksimalt lade med 150 kW, men vi tror ikke, Audi er tilfredse, før de tangerer Teslas 250 kW for Model 3 og Model Y. Også Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 når op på 220-230 kW på en god dag. Alt under 200 kW vil skuffe os.
“Fossil” platform
Q8 e-tron vil derimod ikke blive bygget på den elektriske MEB-platform, men vil ligesom sin forgænger baseres på forbrændingsmodellerne Q7 og Q8’s MLB-platform. Det bliver højst sandsynligt den sidste elbil fra Audi på denne platform.
Hvad med lyd og infotainment?
Vi ved ikke, om den nye Q8 e-tron får et mere heftigt infotainment-system end før, men det vil sandsynligvis ligne Audis MMI (Multimedia Interface) Plus og Pro, som man finder i e-tron og Q4 e-tron. Men er en større skærm i Q8 for meget at håbe på? 10,1 tomme er ligesom lidt fesent.
En anden ting, vi håber på, er muligheden for at tilvælge Bang & Olufsens Advanced Sound System, det samme som i Q8, med 23 aktive højttalerenheder, akustisk linse på diskanterne og 1920 watt samlet forstærkereffekt.
I forgængeren e-tron kunne man også vælge Bang & Olufsen, men kun i form af et mere simpelt surround-anlæg med 16 højttalere og 705 watt. Vi var ganske vist begejstrede, da vi testede det, men der er ingen grund til, at Audi skal frarøve en premium-elbil den samme luksus som deres hybrid-dieselbiler.
Nyt udseende
Til nyt navn og ny indmad hører også et opdateret udseende. Spionbilleder, bl.a. offentliggjort af førnævnte Drivingelectric, afslører, at den nye e-tron får en ny front i tråd med Q4 e-tron. I den forstand minder den mere om den originale Q8, end e-tron gør i dag.