Audi har haft stor succes med el-SUV’en e-tron, og til næste år kommer firedørs luksus-coupeen e-tron GT. En “Gran Turismo”-bil i ordets egentlige forstand, hvor alt er lagt til rette for en køreoplevelse af høj kvalitet. Derudover forventes der en ekstra heftig RS-variant.
GT-modellerne er baseret på samme platform som Porsche Taycan (J1), og hvis sidstnævnte er noget at gå efter, har Audi-fans noget at glæde sig til!
GT-modellen får et topmoderne karosseri i stål og aluminium – og selvfølgelig elektrisk Quattro-firehjulstræk. Den skal efter planen bygges på Audis avancerede fabrik i Neckarsulm, hvor sportsvognen R8 også ruller af samlebåndet.
Ydelsen bliver ligeledes af sportsvognskarakter: 590 hk og 0-100 km/t på 3,5 sekunder er blandt specifikationerne for konceptmodellen, der også har en opgivet rækkevidde på over 400 kilometer.
Elektrisk motorlyd: “e-sound”
e-tron GT er Audis første helelektriske coupé, og fabrikken fortæller, at de har arbejdet specielt med lyden på denne model. Her sigter de til den udvendige lyd (AVAS, Acoustic Vehicle Alerting System), som skal advare fodgængere i nærheden – eller “e-sound”, som Audi kalder det.
Ifølge producenten vil e-tron GT få en særlig lydsignatur, der er karakteristisk for netop denne model. For at opnå det har de monteret kraftige højttalere foran på bilen. Hvis man vil have endnu tydeligere “motorlyd”, er det også muligt at specificere ekstra højttalere bagpå – som en slags alternativ til de fossile bilers udstødning …
Den elektriske lyd afhænger af bilens hastighed, og hvor hårdt man træder på speederen. Den er aktiv op til 20 km/t (op til 32 km/t i USA), og føreren kan selv justere, hvor godt motorlyden skal høres inde i kabinen.
Hvad så med stereoanlægget?
Når nu ingeniørerne har brugt så mange kræfter på den udvendige lyd, bliver vi selvfølgelig nysgerrige efter at vide, hvor god lyd vi kan forvente inde i bilen. Musik på turen er jo endnu vigtigere end lyden af hvinende elmotorer!
Audi har længe haft tradition for at udstyre deres modeller med et premium-lydsystem fra Bang & Olufsen som tilvalg ud over standardanlægget. Enkelte modeller har også mulighed for et opgraderet “Advanced”-system med et større antal højttalere og mere forstærkereffekt.
Præcis hvilke lydanlæg man kan specificere i e-tron GT, har producenten endnu ikke sagt noget om. Lyd & Billede har været i kontakt med den norske Audi-importør Harald A. Møller, som hverken kunne be- eller afkræfte noget om emnet. Men i betragtning af Audis lange samarbejde med Bang & Olufsen er det nærliggende at tro, at e-tron GT også får B&O-lyd om bord.
Uanset hvad, så glæder vi os til at høre både bilen og anlægget!
Audi har allerede åbnet for forudbestilling af e-tron GT med levering i 2021.