På en TechTalk i går fortalte Audi, hvordan de tænker lyd i biler. Der er ingen tvivl om, at de er seriøse, for når de skal bestemme sig for, hvordan lydanlægget skal være i en given biltype, er det med 3D-modeller og omhyggelige udregninger af inventarets akustiske egenskaber både i formerne og egenresonanserne i kabinens byggesten.
Hvis A-søjlerne f.eks. ikke har en ørevenlig resonans, må de modificeres eller skiftes ud. I en bil med forbrændingsmotor er lyden af sidstnævnte omhyggeligt beregnet til noget, der resonerer fint med resten af bilen, og der skal tages højde for hjulstøj og vindstøj. Man skal aldrig være i tvivl om, at man sidder i en Audis akustiske miljø, uanset om den kører på elektricitet eller diesel.
Lydanlægget designes tidligt i processen
Når lyden fra anlægget skal bestemmes, skal den tilpasses kabinens akustik og resonanser.
Audi kunne fortælle, at når de har beregnet, hvor hver eneste højttaler-enhed skal sidde for at opnå den bedst mulige lyd, så vil bilen tidligt i processen skulle designes omkring dette. Med andre ord kan det være nødvendigt, at en søjle skal flyttes eller have en lidt anden form, for at højttaler-enheden kommer i den helt rigtige vinkel.
En ganske anden lydfilosofi, end de tydeligvis har hos søsterselskabet Volkswagen, i hvert fald at dømme efter vores lydoplevelser med ID.3 og ID.4 – hvor det endnu ikke er muligt at vælge et opgraderet lydanlæg. Og hvor lydoplevelsen fra standardanlægget er temmelig trist.
Sonos – bare af navn?
I forvejen har Audi et partnerskab med Bang & Olufsen om deres premium-modeller. Og vi fik da også en flot oplevelse med B&O-anlægget i e-tron 55.
Med den helt nye, kommende Q4 e-tron kunne Audi derimod afsløre, at de som den første bilproducent har indgået et samarbejde med Sonos. Og et Sonos-anlæg i bilen lyder meget spændende! Det var i hvert fald, hvad vi tænkte, da vi først hørte om det.
Men vi havde svært ved at finde ud af, præcis hvad det drejede sig om. Audi havde ingen yderligere oplysninger, da bilen blev afsløret i begyndelsen af marts, og da vi kontaktede Sonos, henviste de bare til Audi igen.
I går kom det så frem, at ikke én eneste bestanddel i lydanlægget faktisk er leveret af Sonos. Anlægget er sat sammen af komponenter fra Audis eget varelager og skruet sammen med Audis ekspertise inden for akustik og lyd. Som i sig selv ikke er småting.
Lydsignaturen er Sonos
Det er den sidste finjustering af lyden, Audi laver i samarbejde med Sonos. Altså så den lyd, vi kender fra Sonos’ højttalere og soundbars, er til at kende igen, når man sætter sig ind i en Q4 e-tron.
Men man kan ikke streame musik eller på anden måde styre anlægget med Sonos-app’en. Det betyder også, at bilanlægget ikke kan inkluderes i et Sonos multirumssystem. Det ville ellers have været ret cool at åbne dørene til den parkerede bil under havefesten og så bruge den som en udendørs forlængelse af stueanlægget …
Derimod kom chefingeniør for lyd og akustik Tobias Gründl os lidt i møde, da han under Audis TechTalk svarede, at en sådan løsning kan komme senere:
“I øjeblikket tilbydes der ikke Sonos-funktionalitet, men vi har talt om at finde en løsning, hvor Sonos-systemet kan integreres i bilen. Så man kan bruge Sonos-app’en til at styre anlægget.”
Audi Immersive
Endelig kunne Audi fortælle os, at de arbejder på noget, de kalder Audi Immersive In-Car Entertainment. Det handler om at tage lydoplevelsen et skridt videre og forvandle bilens kabine til en levende del af hele oplevelsen.
Konceptet blev først demonstreret på CES-messen i Las Vegas i 2019. Dér kunne tilskuerne sætte sig ind i bilen og se et filmklip på de indbyggede skærme – og på en kæmpe skærm udvendig, lige foran bilen. Bilens understel og dæmpningssystem var koblet til infotainment-systemet på en sådan måde, så bilen bevægede sig i takt med indholdet på skærmen.
Hvis der er jordskælv på skærmen, vil bilen ryste og give indtryk af et rigtigt jordskælv for tilskuerne. Ligeledes vil den kunne bevæge sig i takt med en rutsjebane og give en heftig virtuel tur. Kun i parkeret tilstand, selvfølgelig. Eller …?
“Det er selvfølgelig ikke sikkert med de nuværende biler. Men engang i fremtiden, når bilerne er selvkørende, forestiller vi os, at man kan få denne oplevelse på vejene – også i fart,” sagde Michael Wisniewski, der er lyd- og akustikingeniør hos Audi.
Vi tror det, når vi ser det.