På AutoSens 2023 i Bruxelles er adskillige virksomheder mødt op for at vise publikum og konkurrenter, hvordan de arbejder på at forbedre løsninger til bilindustrien, inden for områder som AI og autonom køreteknologi.
Fokus var særligt på forbedring og udvikling af simulationer, som er afgørende for forskning og udvikling på området.
Firmaet rFPro er kendt for at levere realistiske simulationer til både bil- og motorsportsbranchen. På AutoSens offentliggjorde de flere projekter, hvor de bl.a. skal arbejde med at udvikle kommercielle simuleringsmetoder af ekstreme scenarier, såsom unikke biluheld, der er svære at indsamle data på i virkeligheden. Målet er at lave præcise simulationer af, hvordan sensorerne reagerer. På den måde kan man træne bilen til de helt unikke situationer, der normalt ikke fokuseres på.
Dataudfordringer
Moderne løsninger kræver ekstreme datamængder, og jo mere specifikke situationer man ønsker at simulere, desto mindre tilgængeligt er data. Firmaet Neurocat har derfor valgt at udvikle et værktøj, der specifikt er målrettet udviklere, der mangler fornødne vejrdata til deres projekter. Deres værktøj, aidkit, gør det muligt at augmentere videodata med en lang række simulerede vejr- og miljøforhold. På den måde rammer udviklingen ikke en flaskehals, hvis der mangler en specifik type vejrdata.
De store aktører i branchen mangler naturligvis ikke data. Men mængden af data involverer opbevaringsomkostninger og dyrt udstyr at udnytte. IntoPix har derfor arbejdet på en sofistikeret komprimeringsstandard, der ikke går ud over billedkvaliteten. Resultatet hedder JPEG XS, og de lover kompromisløs billedkvalitet til både fører og maskine. Den let komprimerede data burde resultere i hurtigere overførselstider og mindre strømforbrug.
Nye typer kamera
Andre virksomheder forsøgte at innovere selve kameraerne, som bruges i bilerne. TRIOPTICS GmbH præsenterede en ny standard inden for kvalitetssikring af de kameraer, som biler og forsvarsudstyr bruger. De har nemlig udviklet en måde at kvalitetsteste kameramoduler på temperaturer mellem -40°C til +120°C i et laboratorium. Det er langt billigere, mindre tidskrævende og mere præcist end at teste ude i virkeligheden.
MEMS Drive Inc har derimod udviklet et kamerasystem, som sikrer hurtigere fokus og højere billedkvalitet. Det kalder de selv for et gennembrud, og det unikke ved systemet er, at det er selve sensoren i kameramodulet, der bevæger sig, og ikke en linse. Sensoren vejer ca. 100 gange mindre end en typisk linse og er derfor mere effektiv at flytte rundt med. Stabiliteten skulle også være forbedret, så billederne hopper mindre på ujævne veje.