DJI kender vi som en storproducent af hobbydroner. Firmaet har en global markedsandel på 70 procent – og hele 80 procent i USA. Men måske er det på vej til at ændre sig.
I hvert fald står kinesiske Da Jiang Innovations (som bogstaverne DJI er en forkortelse af) bag et nyt motorsystem til elcykler, kaldet Avinox. Det skriver teknologimediet Engadget.
Selve mortoren vejer blot 2,5 kg. Og totalvægten inklusiv batteri er 5,4 kg. Og den skulle levere op til 105 Nm (850 W) trækkraft. Der er fire motorprogrammer, kaldet Auto, Eco, Trail og Turbo. Og så en ekstra Boost-mode til de helt slemme bakker.
Det hele styres fra en OLED-touchskærm på styret – og Bluetoothforbindelse ned til motor- og gearsystemet for at undgå besværlige kabler.
Intet salg til private
Hvis du synes, at det lyder som noget, du gerne vil bruge til at modernisere jernhesten derhjemme, er svaret desværre, at Avinox-motoren kun vil blive solgt til cykelproducenter. Og ikke til private.
Den første producent af elcykler, der ventes at sende en model på markedet med DJI Avinox, hedder Amflow. Det er ikke et mærke, vi har testet, end sige hørt om. Men cyklen, der bliver en mountainbike, ventes at kunne købes i Europa sidst på året. Prisen er ikke fastlagt endnu – men den bliver høj: mellem EUR 7.000 og EUR 12.000!
Nød lærer droneproucent at cykle
Men hvorfor vil DJI konkurrere på cykelmotorer, når de allerede behersker luftrummet?
Det er ikke nødvendigvis ekspansionstrang, der har fået DJI til at kigge på nye forretningsområder. Den amerikanske kongres behandler for øjeblikket et lovforslag, CCP Drones Act, der vil kunne sætte en stopper for DJI’s salg i USA. Hvis lovforslaget vedtages, ender DJI på en sortliste over elektronikfirmaer, der vurderes at være en uacceptabel risiko for USAs sikkerhed.
Hvilket i praksis kan betyde, at DJI vil lide samme skæbne som Huawei, der for fem år siden brat blev styrtet fra mobiltronen af et amerikansk forbud mod eksport af teknologi.