Med total markedsdominans blandt elbiler hviler Tesla ikke på laurbærrene. Ifølge teknologisiden The Information (artiklen kræver abonnement) har elbilproducenten planer om at lancere fire nye batterimodeller i 2026. Vi taler om solide opgraderinger af Teslas batterier, især deres eksisterende 4680-celle.
Tørre katoder, siger du?
Tesla vil bruge en “tør” produktionsteknik til batteriernes katoder, som har fået de lige så tørre navne NC05, NC20, NC30 og NC50. Man må ikke forveksle en tør katode med et solid state-batteri, da det i sidstnævnte er elektrolytten – forskellen mellem minus (anode) og plus (katode) – der er i fast tilstand. De nye batterier er stadig af lithium-ion-typen med flydende elektrolyt, men hvor katoden er produceret på en mere miljøvenlig og potentielt billigere måde.
Bumlet vej
Vejen til tørre katoder har været bumpet for Tesla. Ifølge rygterne har de kæmpet med et produktionsudbytte på kun 20-30 procent for disse katoder. Med andre ord har de været nødt til at skrotte op til 80 procent af alt, hvad der kommer fra samlebåndet. Men Tesla og Elon Musk er ikke kendt for at give op så let, og målet er at opnå et udbytte på 90 procent inden årets udgang. Nu er Musk & Co lige så kendt for at oversælge og underlevere, selv om de som regel når målet i sidste ende alligevel. Spørgsmålet er, om vi kan tro på, at de nye batterier kun er lidt over et år væk.
De fire Tesla-batterier
Så hvad kan vi forvente af disse nye superbatterier? NC05 beskrives som »arbejdshesten«, der bl.a. er beregnet til den kommende Robotaxi og Cybertruck. NC20 siges at have en højere energitæthed og er planlagt til sportsvogne som Roadster, men også en dyrere version af Cybertruck.
Men det er NC30 og NC50, der virkelig får det til at krible i teknonerverne. De bruger anoder af silicium-kulstof, som kan give betydeligt bedre ydelse og hurtigere opladning. Det aktive stof her er silicium, men fordi det udvider sig og revner efter blot et par opladningscyklusser, bruges der en belægning af kulstof for at forhindre udvidelse. Det er et koncept, der fungerer i laboratoriet, men som har vist sig at være vanskeligt at opskalere til masseproduktion.
Tesla kan øge sit forspring
Hvis det lykkes for Tesla, kan de øge deres allerede solide føring i elbilkapløbet. Men lad os ikke glemme, at de stadig har udfordringer med produktionen af den nuværende 4680-celle. Vores mavefornemmelse er, at de fire batterier ikke kommer på samme tid. Først skal Musk & Co. fokusere på at få styr på tørkatoden i NC05 og NC20, før de kan begynde at drømme om NC30 og NC50 med siliciumkulstofanoder.
Uanset hvad, hvis alt går efter planen (hvilket det sjældent gør i Teslas verden), vil vi måske se mindst et af disse batterier i Teslas bilpark fra 2026.
Kilder:
- The Information
- AutoEvolution.com
- PassionateGeekz.com
- Cleantechnica.com
- Joe Tegtmeyer (x.com)