Som ventet er der mange nye kinesiske bilmodeller på Beijing Auto Show 2024. Mange af dem kommer aldrig hertil, men én nykommer gør. Det samme gør en ny BMW, en lille Mini, to nye modeller fra Toyota og sidst, men ikke mindst:
Den fuldelektriske Mercedes G-Klasse, en Geländewagen med fire elmotorer og nogle ret opsigtsvækkende funktioner.
Dongfeng Motor
Her er, hvad der sandsynligvis bliver den billigste elbil på markedet. Dongfeng Box fra Dongfeng Motor, et statsejet selskab og en af Kinas største bilproducenter.
Bilen med det mundrette navn, er kun 403 cm lang og kan leveres med batterier på 31,45 eller 42,3 kWh. Det er lidt svært at angive rækkevidden på en forståelig måde, fordi producenten angiver rækkevidden til 330 til 430 km i henhold til den kinesiske CLTC-standard og ikke den WLTP-standard, vi bruger. Træk 20 procent fra, så tror jeg, vi er tæt på.
Box vil sandsynligvis ende under 20.000 euro for en veludstyret version.
BMW
Der var ingen tegn på Neue Klasse i Beijing, men den får alligevel først debut i 2027. Men den allerede meget succesfulde i4-model har fået nogle mindre opdateringer. To nye farver vil kunne ses på vejene, Cape York Green og Fire Red, samtidig med at BMW har nedtonet kølergrillen, rullet nye fælge ud og opdateret infotainment til BMW OS 8.5. Nye LED-lygter foran og mulighed for laserlys bagpå er også nogle af de udvendige opdateringer.
Der er også nogle små designændringer indvendigt, hvis man kigger efter, men drivlinjen er den samme som før med i4 M50 på toppen med 544 hk og firehjulstræk.
Men en ny model har sneget sig ind i sortimentet. BMW i4 xDrive40, som ligger under i4 M50, har to elmotorer og firehjulstræk, 401 hk og et drejningsmoment på 600 Nm, hvilket gør den hurtigere end i4 eDrive40. 0-100 km/t tager 5,1 sekunder, et halvt sekund hurtigere. Rækkevidden er angivet til 444-548 km. Lidt mere end i4 M50.
Mercedes-Benz G-Klasse
I 45 år har Geländewagen været et begreb, som de fleste forstår. Robuste, om end gammeldags, terrængående køretøjer med firehjulstræk, enorm trækkraft og et utroligt benzinforbrug. Med den nye elektriske Geländewagen behøver du ikke bekymre dig om det sidste.
Vi taler om ydelse i alle ender og kanter. Den elektriske Geländewagen er firkantet nok til at bevare sit særpræg, men samtidig er den blevet yderligere finpudset og forfinet, stadig på en ramme, men med en moderne drivlinje. Vi taler om et 116 kWh-batteri, der holder 473 kilometer i henhold til WLTP-standarden, og 200 kW hurtigopladning. Fire elmotorer er placeret på akslerne tæt på hjulene og kan styres uafhængigt af hinanden for at give bedre manøvredygtighed. Det resulterer i nogle særegne funktioner som G-Turn, hvor bilen kan dreje 360 grader.
Selvfølgelig får G-Klassen en adaptiv undervogn med en frihøjde på op til 25 cm, klarer en vanddybde på 85 cm og håndterer sidehældninger på op til 35 grader. Interiøret er topmoderne med Mercedes Mbux-infotainment, med en separat offroad-menu til terræn-kørsel.
Vi har endnu ikke hørt om en AMG-version, men med en G580 med 588 hk, 1.164 Nm drejningsmoment og 0-100 km/t på 4,7 sekunder er det usandsynligt, at nogen vil savne mere kraft under alle omstændigheder.
Mini
Vi har skrevet om den før, men nu er Mini Aceman endelig klar. Det er en femdørs version, som stadig er kompakt, og som placerer sig mellem Mini Cooper SE og den større Countryman. Bilen kommer i to versioner, Aceman E og MINI Aceman SE, med batterier på 42,5 kWh og 54,2 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 310 km for Aceman E og 406 km for Aceman SE.
Aceman E får en elmotor med 184 hk, går fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder og har en tophastighed på 160 km/t. Aceman SE har en højere effekt (218 hk), 0-100 km/t på 7,1 sekunder og en tophastighed på 170 km/t. Hurtig opladning er beregnet til 75 kW for Aceman E og 95 kW for Aceman SE.
Med en længde på 407 cm og fem døre har bilen et bagagerum på mellem 300 og 1.005 liter, og interiøret er udstyret med en rund OLED-skærm. Aceman kan bestilles i forsommeren og leveres mod slutningen af året.
Smart
Det er endnu ikke klart, hvornår Concept #5 kommer, men den ser unægtelig så cool ud, at vi håber, at der ikke går alt for lang tid. Med højere frihøjde og robuste detaljer er vi næsten garanteret firehjulstræk. Den kommer til at oplade hurtigt. Med 800 V-teknologi fyldes batteriet, som hævdes at være på 100 kWh plus, hurtigere end i nogen anden Smart. Rækkevidden hævdes at være mere end 550 kilometer, og Smart-folkene taler om en AI-assistent, to OLED-skærme og varme, ventilation og massage i sæderne.
Concept #5 vil blive præsenteret i sin endelige form engang i anden halvdel af 2024.
Toyota
Efter flere børnesygdomme, som siden er blevet håndteret, er Toyotas eneste elbil blevet en salgssucces i Norden. Bilen med det akavede navn bZ4X sælger godt og er populær hos alt fra småbørnsfamilier til taxachauffører, som ønsker et problemfrit bilejerskab. Men den er ikke særlig sexet.
Det er faktisk bZ3C på billedet ovenfor. En femdørs elbil med en coupé-silhuet på størrelse med en Tesla Model 3. Bare med en langt mere praktisk bagklap. Endnu mere praktisk er bZ3X på samme platform. Blot med en højere taglinje og fokus på indvendig plads. Tænk Tesla Model Y, så forstår du, hvilken type bil vi taler om.
Volkswagen
Indtil videre er ID.Code kun et koncept, men et sexet et af slagsen. Der tales om, at ID.Code er beregnet til det kinesiske marked, og at den vil være en af 16 nye elbiler i ID-familien i løbet af de næste par år. Den ligner ikke noget, Volkswagen har lavet før. Med frihøjde og en lang coupélinje til et moderat bagudhæng med en hatchback taler vi mere om crossover end om SUV.
Hvor, hvornår og om er spørgsmål, som ingen kan svare på endnu. Men det ser ud til, at Volkswagen mener det alvorligt med elbilinitiativet, i hvert fald på verdens største marked for elbiler.