Elbiler får hurtigt følge af elektrificerede motorcykler. Det er nemlig ikke bare løbehjul, der skal køre på strøm i fremtiden – BMW spår, at også motorcyklerne bliver helelektriske.
De er ikke først ude, og CE 04 har været vist før, men nu er den produktionsklar.
Den nye CE 04 har fået et endnu mere futuristisk design end BMW’s første forsøg, C evolution, som blev produceret, samtidig med at BMW lancerede i3 i 2013.
Her taler vi om en elektrisk scooter, med ydelse som en let motorcykel, der er målrettet mod dem, som har brug for at komme rundt med et elektrisk køretøj i byer og tætbebyggede områder. CE 04 er i den henseende forberedt til geo-fencing og gader, hvor kun elektriske køretøjer har adgang.
Motorcyklen anvender samme batteriteknologi som den kommende iX og kan leveres med et 60,6 Ah batteri, som giver op til 130 km rækkevidde. En udgave med lidt mindre batteri og 23 kW effekt vil give op til 100 km rækkevidde.
Scooteren skal kunne lade fra 20 til 80 procent på 45 minutter.
Driften kommer fra en 31 kW (42 hk) elmotor, som driver baghjulet, og det giver en topfart på 130 km/t. Mere end rigeligt til, at man kommer hurtigt hjemmefra og ind til centrum.
Den får også køremodi, ligesom elbiler har, med ECO, Rain og Road, tilpasset forholdene, og Dynamic som valgmuligheder.
Automatisk stabilitetskontrol og dynamisk traction control er standard – det samme er ABS-bremser, og ABS Pro kan bestilles som tilvalg.
CE 04 lader også mobilen og har en 10,25” skærm med integreret navigation, og der er lagerplads både foran og på siden af motorcyklen.
BMW siger intet om pris eller salgsstart, men CE 04 bliver vist på Munich Motor Show (IAA) i september, og til den tid er den estimerede pris sandsynligvis klar.