BMW har endelig flået camouflagefolien af den batteri-elektriske 5’er, og vi må indrømme, at den er flot. Lidt konservativ, som 5’ere altid har været, men med et klart defineret slægtskab til sin stempelmotor-drevne forgænger.
Vi kender meget af standardudstyret fra andre BMW-modeller. Såsom Apple CarPlay og Android Auto. Den leveres også med Remote Software Upgrades, der opdaterer software og funktioner, og BMW gør det også muligt at teste udvalgte funktioner gratis i en periode, via ConnectedDrive Upgrades.
En sjov ting er streaming af video lige på skærmen foran, og der kan du blandt andet spille spil via en AirConsole app.
De, der har set indersiden af en i4 eller en iX, vil hurtigt føle sig hjemme i en i5. Der er færre knapper, end man er vant til i en BMW, og meget er flyttet op til den buede skærm, som indeholder BMWs nye infotainmentsystem, BMW Operating System 8.5.
i5 bliver den første elektriske BMW med Plug&Charge-teknologi, hvor du blot sætter ladekablet i; så finder ladestationen selv bilen og starter automatisk opladning, og sender regningen til et registreret kontor. Intet betalingskort, og ingen ladechip eller app behøver være involveret i processen.
– Plug&Charge-teknologien bruges allerede af flere bilproducenter, men BMW-koncernen er det første selskab, der har integreret muligheden for at samle flere ladeaftaler i sit kommende Plug&Charge-tilbud, fortæller Marius Tegneby, kommunikationsdirektør i BMW Group.
BMW forklarer også, at overskudsvarme fra elmotorerne kan bruges til, at styre temperaturen i batteriet. Så behøver du ikke altid at forvarme batteriet før hurtig opladning.
Forbruget er angivet til 18,2 til 20,6 kWh ifølge WLTP-strømforbruget for BMW i5 M60. Hvilket skulle give en rækkevidde på op til 516 km (WLTP, blandet kørsel: 455 – 516 km). For i5 eDrive40 er tallene 15,9 – 19,5 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 582 km (WLTP, blandet kørsel: 477 – 582 km).
Ydeevnen for en i5 eDrive40 er slet ikke dårlig. Den bagerste elmotor yder 250 kW/340 hk, og har et drejningsmoment på 430 Nm, når Sport Boost eller Launch Control-funktionen er aktiveret. Accelerationen fra 0-100 km/t klares så på 6,0 sekunder, mens topfarten nås ved 193 km/t. Tilladt anhængervægt er 1500 kg.
Tallene for i5 M60 er 192 kW/261 hk foran og 250 kW/340 hk bagtil, altså en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm.
Vælger du sportskørselstilstanden, eller bruger funktionerne M Sport Boost eller M Launch Control, øges ydelsen naturligvis til 601 hk med 820 Nm drejningsmoment. Sprinten fra 0-100 km/t tager 3,8 sekunder, mens tophastigheden nås ved 230 km/t.
M60 kan trække en trailervægt på 2.000 kg.
– Det ligger i BMW 5-seriens DNA at tilbyde sporty præstationer i et dynamisk setup. For den nye generation er det BMW i5 M60, der tager ledelsen på dette område. Sloganet “ren køreglæde” er altafgørende for vores elektriske modelportefølje, siger Marius Tegneby endvidere.