Sådan ser den længe ventede BMW i5 ud som stationcar – eller touring, som de selv kalder den. i5 Touring er BMW’s første elektriske stationcar, og med de samme funktioner som en elektrisk i5, bare i en mere praktisk indpakning. Vi tror, at det er den version af den femsædede bil, som de fleste vil vælge.
Og det er ikke så mærkeligt. Se bare på Porsche Taycan. De fleste af dem, du ser på vejen, er Cross eller Sport Turismo, som har en større bagagevolumen og derfor er den mest praktiske Taycan-version.
Hvor en i5 XDrive M60 i sedan-versionen har et smalt bagagerum og en volumen på 490 liter, har i5 Touring en stor bagklap, der åbner op for et bagagerum med en volumen på 573 liter. Eller 1.700 liter, når det tredelte bagsæderyglæn er lagt ned.
Det betyder, at du får bagageplads, der er større eller på niveau med BMW iX, som har en volumen på 500 og 1.740 liter.
i5 Touring er næsten 10 cm længere end sin forgænger og når op på 506 cm i længden. Ellers er den teknisk set identisk med BMW i5 xDrive M60 og i5 eDrive40, som også bliver de to første varianter af i5 Touring. En i5 xDrive40 Touring vil blive introduceret senere på året.
Anhængertræk fås til begge varianter, og mens en i5 xDrive40 Touring kan trække 1.500 kg, kan i5 xDrive M60 Touring trække op til 2.000 kg.
Ydelse
BMW i5 eDrive40 Touring og BMW i5 xDrive M60 Touring er udstyret med den samme drivlinje som sedanen. Det betyder baghjulstræk og 250 kW/340 hk med et drejningsmoment på 430 Nm for eDrive40 Touring. Og firehjulstræk, 380 kW/517 hk og et drejningsmoment på 795 Nm til i5 xDrive M60 Touring.
Ydeevnen er nogenlunde på niveau med sedanversionen. Hvis du vælger Sport-tilstand eller Sport Boost på i5 xDrive M60 Touring, øges ydelsen til 442 kW/601 hk med et drejningsmoment på 820 Nm, hvilket giver en 0-100 km/t-tid på 3,9 sekunder og en tophastighed på 230 km/t.
i5 eDrive40 Touring klarer den samme øvelse på 6,1 sekunder med en tophastighed på 193 km/t.
Rækkevidde
BMW angiver WLTP-tallene for BMW i5 M60 Touring til 18,3 til 20,8 kWh/100 km, hvilket giver en rækkevidde på op til 506 km. Tallene for i5 eDrive40 Touring er 16,5-19,3 kWh, hvilket kan give en rækkevidde på op til 560 km.
Batteriet har en nettokapacitet på 81,2 kWh, og styringen af batteri-temperaturen (prækonditionering) kan styres både automatisk og manuelt.
i5 eDrive40 Touring leveres som standard med en 11 kW on-board oplader, mens en 22 kW on-board oplader fås som ekstraudstyr. Dette er standard i i5 M60 Touring. Lynopladning er tilgængelig med op til 205 kW.
i5 Touring leveres med det, BMW kalder max range, som svarer til eco pro for tidligere BMW-købere, og som kan øge rækkevidden med op til 25 procent ved at begrænse kraftafgivelsen, hastigheden og deaktivere eller dæmpe visse komfortfunktioner.
Priser og levering
Den helt nye BMW i5 Touring lanseres i mai, og prisene starter på 605.000 kroner for i5 eDrive40 Touring, og 1.102.000 kroner for i5 xDrive M60 Touring.