En M-version af BMW’s luksuslimousine har længe været på trapperne. Nu er den her, og den er ikke til at overse, i hvert fald ikke i denne farvekombination.
Den markante grill med de smalle, todelte forlygter er nem at genkende, og indvendigt er der ikke sparet på noget. BMW 17 er et teknologisk fyrtårn med udsøgt komfort og luksus til både fører og passagerer.
Hastighedsressourcerne er heller ikke noget, man kan klage over, men BMW’s M-division har sat sig for at konkurrere med Mercedes AMG EQS 53, og har øget effekten til 660 hk i M70 xDrive.
Det giver M70-udgaven endnu mere rå kraft. En kraftigere elmotor med 360 kW/456 hk er placeret på bagakslen, mens elmotoren foran leverer 190 kW/258 hk. Drejningsmomentet er opgivet til 1.015 Nm i Sport-tilstand, og hele 1.100 Nm, når M Launch Control eller M Sport-boost er aktiveret. Det er nok til at rykke den 5,3 meter lange bil fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder.
Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Men ingen M-model fra BMW uden chassis-tuning, og her er adaptiv toakslet luftaffjedring med automatisk niveaujustering standard. Det samme gælder aktiv styring, og optimering af dynamik og komfort.
Rækkevidde-tilstand
Batterikapaciteten på 101,7 kWh er identisk med i7 xDrive60, som vi for nylig testede. BMW oplyser, at forbruget på i7 M70 er mellem 20,8 kWh og 23,8 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 560 km. Eller mellem 488-560 km ifølge WLTP-normen.
Rækkevidden optimeres under kørslen, og forlænges når man vælger “Max range”. Her begrænses motorkraften og topfarten til 90 km/t, og nogle af komfortfunktionerne dæmpes. Max Range er tiltænkt til situationer, hvor man pludselig har lav batterikapacitet, og med Max Range aktiveret kan rækkevidden øges med 15 til 25 procent.
i7 M70 er en af de første elektriske BMW-modeller, der vil blive leveret med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5. Udover en række nye funktioner, kan de automatiske døre åbnes og lukkes fra My BMW-app’en og åbne sig automatisk, når ejerens mobil nærmer sig bilen.
Pris og tilgængelighed
Kunder kan vælge mellem over 100 specielle lakfarver fra BMW Individual Manufaktur, også i kombinationer med to-farvet karosseri, som vist på billederne her.
Der er f.eks. en M Performance-pakke, som blandt andet inkluderer sorte bremsekalibre, sort spoiler på bagsmækken, og andre M-specifikke detaljer.
BMW i7 M70 debuterede på den internationale biludstilling i Shanghai, og lanceringen starter i anden halvdel af 2023. Forhandlerne åbner for bestillinger senere på foråret. Startprisen er 1.860.994 kroner.
Læs også:
BMW i7 xDrive60
Førsteklasses luksus
BMW i7 er moderne luksus i allerhøjeste klasse, og den kører præcis som den skal.