Moderne biler er mere computer end bil, især elbiler, hvor det allermeste styres af bilens elektroniske hjerne.
Man kan også udstyre dem med et federe lydanlæg, end de fleste har derhjemme. F.eks. kan man få lyd fra JBL, Bose eller Harman Kardon. Men man kan også betale sig til endnu federe lyd fra f.eks. Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins.
Indtil videre er der dog ingen, der tilbyder ægte hjemmebiograf. Men det kommer sidst på året i BMW’s kommende i7. En næsten-limousine på 5,4 meter med firehjulstræk og 544 hk. Den kan, som vi tidligere har beskrevet, leveres med Dolby Atmos og 4D-lyd fra Bowers & Wilkins, fra 18 højttalere fordelt overalt i bilen og 655 watt effekt, der sørger for kraftfuld lyd.
Men det mest spektakulære, man kan bestille i en i7 – bortset fra pansring – er en motoriseret 31 tommers skærm i 32:9-format, som understøtter 8K-streaming og sænkes ned fra taget foran bagsædepassagererne.
Streaming-skærm
Indhold streames fra nettet via Chromecast til skærmen, som kan justeres både med hensyn til vinkel og afstand. Når skærmen er rullet ned, trækkes der gardiner for bagrude, soltag og bagerste sideruder for at dæmpe lyset.
Vi tør godt vædde på, at den også kommer til at understøtte Apple CarPlay, i hvert fald når Apple lancerer den næste version af CarPlay. Så kan man streame indhold fra en iPhone til alle skærme i bilen, sikkert også til bredformatskærmen i BMW i7.
Godt med tryk
B&W-anlægget i i7 har Buttkickers både i forsæderne og bagsædet, som sammen med højttalere i loftet giver passagererne en heftig biografoplevelse. Billedet fra skærmen er knivskarpt med et vanvittig godt sortniveau. Skærmen betjenes med små touch-skærme i sidedørene eller på selve skærmen, som selvfølgelig også er touch.
Executive lounge
Hvis man rykker sædet foran passageren på højre bagsæde, kan vedkommende hvile sine trætte ben på en motoriseret fodskammel på sæderyggen foran.
Ikke overraskende er lyden fra anlægget enormt fed. Det er både højt og klart på samme tid, og surround-effekten er tydeligt defineret. Man kan bogstavelig talt mærke bassen i kroppen, og man sidder næsten bedre end derhjemme i de dybe, bløde sæder bagi.
Det gav helt klart appetit på mere, og vi glæder os til at teste en i7 med dette anlæg.
Pris og bestilling
Den første version af i7 hedder xDrive 60 og kan bestilles nu. Den leveres med firehjulstræk fra en elmotor foran på 190 kW/258 hk og en bagi på 230 kW/313 hk, eller en samlet effekt på 400 kW/544 hk. Med den motorisering skulle den kunne klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og topfarten er opgivet til 240 km/t.
BMW opgiver WLTP-forbruget fra et 101,7 kW batteri til mellem 18,4 og 19,6 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 590-625 km.
i7 xDrive 60 starter på 1.548.000 kroner.
Senere kommer også i7 xDrive M70 med over 600 hk og mere end 1000 Nm drejningsmoment. Så falder tiden for 0-100 km/t til under fire sekunder, ifølge BMW.
i7 xDrive M70 kender vi endnu ikke prisen på.