De antydede allerede under lanceringen af i7, at der kunne komme en pansret udgave af BMW’s elektriske 7-serie. BMW har trods alt lavet pansrede modeller før, men i7 Protection er den første pansrede elbil.
Den er bygget på den samme elektriske platform, som vi kender fra testen af i7 xDrive M60, men fordi vægten er meget højere, er forbruget det også. BMW opgiver et gennemsnitligt forbrug på 30 kWh pr. 100 kilometer. Til sammenligning målte vi forbruget på i7 til 21,1 kWh pr. 100 km.
Den pansrede version leverer 544 hk til alle fire hjul, og med et drejningsmoment på 745 Nm skulle det få den tunge bil fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder. Topfarten opgives til at være 160 km/t.
Passageren, som skal beskyttes for enhver pris, sidder i det, BMW kalder en Protection Core. En pansret struktur af armeret stål, hvor beskyttelsesgraden opgives til at være VR9. Den skal opfylde kravene fra Vereinigung der Prüfstellen für angriffshemmende Materialien und Konstruktionen om pansrede køretøjer. Og selv glasruderne skal kunne modstå kugler fra 7,62-ammunition. Specialdæk fra Michelin opfylder kravene til mobilitet selv under beskydning og kan holde til hastigheder på op til 80 km/t, også når de er perforerede.
Indvendigt er alt som i en almindelig i7, med den samme luksus, som man forventer i en bil i denne klasse. Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System er på plads, og det samme er elektriske gardiner og motoriseret åbning og lukning af de pansrede døre.
Den pansrede i7 kan også udstyres med nyttige funktioner som et lukket friskluftsystem, automatisk brandslukning, blåt lys, flagholdere og avanceret radiokommunikation.
Det er ikke hvem som helst, der kan bestille en BMW i7 Protection, men føler du dig overvåget, kan du altid spørge din nærmeste BMW-forhandler.