Her er BMW’s næste elbil, iX, som den kaldes lige nu, men størrelsen fortæller os, at der snart kommer et tal efter de to bogstaver, og der er ingen præmie for at gætte, hvad det bliver.
For den store el-SUV, der kommer til næste år, er omtrent samme størrelse som BMW X5 udvendig, og i modsætning til iX3 får den firehjulstræk.
Computer på fire hjul
Akselafstanden er strukket lidt i forhold til X5, til 3000 mm, hvilket bør give bedre plads indvendig, hvor vi finder to store skærme på henholdsvis 12,3 og 14,9 tommer, et surround-anlæg fra Harman Kardon og 5G-netværkstilslutning, som giver mulighed for bl.a. trådløs opdatering med en hastighed, som 4G er ikke i nærheden af.
Billederne viser en meget rummelig SUV, især på bagsædet, og i den forstand minder den mere om X7. Bagagerummet har et volumen på ca. 500 liter, og bilen kan tage tagstativ og udstyres med anhængertræk. Anhængervægten er ikke opgivet.
Nyt designsprog
Man kan genkende designelementer fra den progressive i3, der stadig ser frisk og moderne ud, og den helelektriske i4, som også kommer i 2021.
LED-forlygterne er nogle af de smalleste, vi har set, og baglygterne – også LED, selvfølgelig – ligner bagbelyste møntindkast.
Dørene er rammeløse, og de indfældede håndtag er trykfølsomme. Bakkameraet er gemt i logoet bagpå og rengør sig selv, mens det vertikale kølergitter er fuld af sensorer.
Indvendig er designet ganske minimalt. Små krystallignende betjeningselementer som f.eks. den elektriske sædejustering, de diskret indfældede luftdyser og fraværet af knapper vidner om et bevidst ønske om at skabe en ny stil til BMW’s interiører.
Der er grund til at tro, at iX også kører som en ægte BMW. Se bare på rattet, der oser af sport – eller M-sport, for at være mere præcis. Og den kan sandsynligvis bestilles med sportssæder, der giver bedre sidestøtte, end det ser ud til, at sæderne på billederne gør.
Kan blive din fra efteråret 2021
De blå detaljer kan forhåbentlig specificeres væk, når man bestiller bilen, for de giver mindelser om dengang, da alle producenter skrev 16V eller Turbo på bilerne for at fortælle, at man havde tænkt nyt. Ligesom alle de andre.
BMW siger, at iX kan bestilles fra foråret 2021, og de første biler leveres fra efteråret næste år.
200 kW hurtigopladning
Så får man en meget rummelig firehjulstrækker med en rækkevidde på op til 600 km, over 500 hk, der tager BMW’en fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder, og op til 200 kW hurtigopladning.
Som kan fylde strøm på et 100 kWh batteri fra 10 til 80 procent kapacitet på 40 minutter, eller 120 km øget rækkevidde med ti minutters opladning.
Bæredygtige materialer
Elbiler er ikke ligefrem letvægtere, og el-SUV’er er de værste. BMW opgiver ikke vægten, men siger, at lette materialer som kulfiber, aluminium og CFRP – som er en kombination af kulstof og plastic – skal hjælpe med at holde vægten nede.
Den tyske fabrikant gør også et stort nummer ud af, at interiøret for en stor dels vedkommende er lavet af bæredygtige materialer. Genbrugsplast er brugt flere steder, bl.a. i tæpperne på gulvet, i midterkonsollen, på dørlisterne og på sædedetaljer.
De siger også, at batterierne ikke indeholder sjældne metaller, og at dele af cellerne er lavet af genbrugsmateriale.
Følg med her på lydogbillede.dk for mere information om den nye iX.