Den kompakte crossover fra BMW er en tiltalende mulighed for dem, der kan lide SUV-stilen og trives bedst med at sidde lidt højere over jorden. Selv om den ikke hører til BMW’s mest sportslige, er den sjov at køre og byder på en god kombination af komfort og dynamiske køreegenskaber.
Den kommer nu i en billigere version med forhjulstræk i stedet for firehjulstræk. Bortset fra firehjulstrækket tilbyder BMW iX1 eDrive20, som den hedder, på de samme egenskaber som iX1 xDrive30.
Med udgangspunkt i den tyske pris på €47.900 for basismodellen har vi formodninger om, at den bliver BMW’s billigste elbil – forhåbentlig med en pris omkring 400.000 kroner.
Rækkevidden for bilens 64,8 kWh-batteri er opgivet til 475 kilometer. Afhængigt af udstyrsversion opgiver BMW forbruget til mellem 15,4 og 17,2 kWh / 100 kilometer, så rækkevidden er et sted mellem 430 og 475 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Man kan hurtiglade med op til 130 kW, og BMW oplyser, at man kan lade fra 10 til 80 procent på 29 minutter. Hvis hastigheden holder, hvad den lover, skulle man kunne oplade 120 kilometers rækkevidde på 10 minutters hurtigopladning.
Hurtigladere er nemme at finde på navigationsskærmen, og når man har valgt en foretrukken ladestation, forvarmes batteriet for at maksimere opladningseffekten, når bilen er tilsluttet.
BMW’en bliver ikke en racerbil, men 0-100 km/t på 8,6 sekunder er respektabelt for en kompakt familie-SUV, som har en elmotor med en effekt på 150 kW / 204 hk og et drejningsmoment på 250 Nm. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 170 km/t.
Basismodellen leveres med udstyrspakken Charged og er udstyret med BMW’s førerassistentsystemer, 2-zoners klimaanlæg og navigation samt adaptive forlygter med fjernlysassistent, trådløs mobilopladning, varme i rattet, anhængertræk og mulighed for at tilkøbe BMW’s mere avancerede Driving Assistant Plus i app’en.
Charged Plus er det næste trin op på udstyrsfronten, her tilføjes elektrisk sædejustering med hukommelse og massage i førersædet. Harman Kardon-lydsystemet er inkluderet her, og det samme er Live Cockpit med head-up-display og en mere avanceret parkeringsassistent.
Fully Charged-udgaven har Driving Assistant Plus inkluderet samt M Sport-designdetaljer både indvendigt og udvendigt.
Produktionen starter i november. Vi opdaterer artiklen, så snart vi har de danske priser.