Hos BMW betyder “Neue Klasse” et stort skift, en ændring, der starter med blanke ark og en vision om noget helt nyt. De har gjort det før, og sidste år afslørede de deres vision for den kommende Neue Klasse. En helt ny serie af elbiler med ny teknologi og en ny designretning.
Vision Dee blev vist på IAA, en kompakt sedan i mellemsegmentet, som vil vise, hvordan den fremtidige 3/4-serie kunne se ud.
Med Vision Neue Klasse X viser BMW, hvordan de mener, at en SUV – eller som de kalder det, SAV (Sports Activity Vehicle) – kan komme til at se ud. Det enorme nyreformede kølergitter i iX er blevet nedtonet til et minimum og ligner næsten mere de gitre, BMW designede i 60’erne.
Set fra siden ligner Vision Neue Klasse X en krydsning mellem en XM og en iX, med mere kompakte proportioner end den enorme XM og mere markante linjer end på en iX.
BMW siger, at fremtidens elbiler vil indeholde op til 10 gange mere computerkraft end den nuværende generation – de kalder det selv en superhjerne, som skal bringe køretøjerne ind i en æra med mere automatiseret kørsel.
Den nye platform, som debuterer i Neue Klasse i 2025, vil have et 800 volt-system, som forbedrer ladehastigheden med op til 30 procent, og hvor 10 minutters hurtigladning skal give en rækkevidde på 300 kilometer. En ny version af BMW eDrive skal give op til 30 procent længere rækkevidde, og optimerede dæk og specialudviklede bremsesystemer skal ifølge BMW øge effektiviteten med op til 25 procent.
Indvendigt fortsætter tendensen med mere miljøvenlige materialer, kaldet Verdana, som er plante- og mineralbaserede og petroleumsfrie materialer. De findes bl.a. i dørpanelerne og midterkonsollen.
Hvad BMW mener med Hypersonx Wheel, er ikke godt at vide. Ifølge pressemeddelelsen er det en digital funktion, der gør det muligt for alle passagerer at nyde deres yndlingslydspor. Lyden genereres angiveligt i realtid og kan justeres på Hypersonx Wheel. Jaså.
Lidt mere forståeligt er det nye rat med multifunktionsknapper, en centralt placeret touchskærm og BMW Panoramic Vision, der også projicerer information i hele forrudens bredde. Det er faktisk ret cool.
Neue Klasse får også avanceret stemmestyring. Man kan f.eks. spørge en BMW Intelligent Personal Assistant om ting, man undrer sig over, og forhåbentlig lykkes det endelig BMW at få integreret understøttelse af stemmestyring på dansk denne gang.
Serieproduktionen af den første helelektriske variant af den nye arkitektur i Neue Klasse starter på BMW-fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025.