Man kan være nysgerrig på, hvordan en BMW i4 M50 med fire elmotorer mon opfører sig. Måske finder vi ud af det en dag, men sandsynligvis ikke i den nærmeste fremtid. For denne stærkt modificerede i4 M50 findes foreløbig kun i ét eksemplar.
Den unikke bil er testbil for ny teknologi, og den skal nu testes på vejene efter en længere udviklingsfase med forskellige test.
Ser man lidt nærmere på billedet, kan man se, at til sammenligning med en normal BMW i4 M50 er hjulkasserne vokset i bredden, sandsynligvis for at give plads til en avanceret drivlinje med mildest talt opgraderet chassisteknologi.
For- og bagakslen er modificeret for køredynamik, mere som en BMW M end en M50, og dæmperopsætningen er taget fra M3 og M4.
Hvor en M50 har to elmotorer, én til for- og én til bagaksel, har denne fire elmotorer – én til hvert hjul, som styres af en enhed, der giver bilen unikt firehjulstræk. En slags xDrive ultra, om man vil, hvor styringsenheden giver bilen trinløs og lynhurtig kraftfordeling via en lamelkobling og differentialer til de fire drivhjul.
Kraftoverførslen er baseret på wattpedalens position, forhjulenes styrevinkel, hjulenes rotationshastighed, længde- og sideacceleration og flere andre parametre, der ikke er angivet.
Det bør kun tage millisekunder at fordele kræfterne og drejningsmomentet til elmotorerne. BMW mener, at det elektriske styretøj er langt hurtigere og mere dynamisk end konventionelle drivsystemer.
De har ikke kun lavet denne model for sjov, det er formentlig det første bud på en kommende generation af elektriske M-biler.
Læs testen af BMW i4 M50 her:
BMW i4 M50
Formentlig den bedste i sin klasse
BMW i4 M50 er et vellykket kompromis mellem sportsvogn og familiebil.