BYD afslørede for nylig sin revolutionerende Super e-Platform, som kan fjerne ladeangst én gang for alle. Teknologien lover op til 400 kilometers rækkevidde efter bare fem minutter ved ladestanderen – cirka to kilometer pr. sekund.
Den kinesiske bilproducent har for nylig lanceret teknologien på hjemmemarkedet, men bekræfter nu, at den også vil komme til Europa “i de kommende år”, først i flagskibsmodellerne Han L sedan og Tang L SUV.

Dobbelt så hurtig som Tesla
Super e-Platform har en topeffekt på 1.000 kW, hvilket er dobbelt så meget som Teslas nyeste Supercharger-teknologi på 500 kW. Men for at teknologien kan fungere, kræver det specielle højeffekt-ladere, som foreløbig ikke er tilgængelige i Europa.
Teknologien lover at gøre opladning af elbiler næsten lige så hurtig som at tanke benzin, hvilket vil kunne ændre spillereglerne fuldstændigt. For at realisere disse ladehastigheder har BYD udviklet flere teknologier. Det nye Flash Charging-batteri er baseret på virksomhedens Blade-batteriteknologi. Det er af typen LFP, som interessant nok har været kendt for ikke at have en særlig høj maksimal ladekapacitet. Men BYD har videreudviklet teknologien og foretaget ændringer i den interne struktur, som gør opladningen hurtigere.
Slut med ladeangst
Den nye platform omfatter også en højspændingsarkitektur på 1.000 volt, og bilernes elektriske kredsløb er designet til at håndtere op til 1.500 volt. For bilerne betyder dette ekstrem ydelse. Han L-modellen får en rækkevidde på op til 701 kilometer i henhold til den kinesiske CLTC-standard og en effekt på svimlende 810 kW (1.102 hk), og den spurter fra 0-100 km/t på 2,7 sekunder.
Tang L SUV’en er ikke langt bagefter med en rækkevidde på op til 670 km (CLTC) og 0-100 km/t på 3,6 sekunder.
Hvad med Skandinavien?
I Kina planlægger BYD at bygge 4.000 lynladestationer, der understøtter den nye teknologi. De har også udviklet en teknologi til at opgradere eksisterende hurtigladere til ultrahurtigladere.
Men forvent ikke at se denne teknologi her i landet lige foreløbig. I Skandinavien er det stadig e-Platform 3.0, der gælder, og den understøtter kun opladning op til 150 kW – langt fra den nye platforms 1.000 kW.
Hvornår de nye ladere kommer til Skandinavien afhænger både af ladeinfrastrukturen og af EU’s nye afgifter på kinesiske elbiler.
Tager markedsandele fra Tesla
Lanceringen kommer på et tidspunkt, hvor BYD oplever stærk vækst globalt. Selskabet har overhalet Tesla som verdens største elbilproducent og øgede salget med imponerende 161 procent i februar 2025 sammenlignet med sidste år.
Samtidig har Tesla kæmpet med faldende salg i Vesten i begyndelsen af 2025, og det inkluderer Norge, Danmark og Sverige. Håbet er, at den nye Model Y vil forbedre salget fra marts.
Super e-Platform-modellerne vil starte ved omkring 37.000 USD i Kina (svarende til ca. en kvart million danske kroner), men de lokale priser vil sandsynligvis blive højere.
Mere info: byd.com