Onsdag aften præsenterede den kinesiske elbil-gigant, BYD, to længe ventede elbiler ved et arrangement i Den Blå Planet i København. Det var et dramatisk valg af lokation med en snert af farhumor at introducere bilmodellerne BYD Seal og BYD Dolphin i et akvarium.
BYD Auto er stadig et nyt mærke i Skandinavien, men hjemme i Kina har de skubbet VW af tronen som den største producent af biler på markedet. De har i alt 600.000 ansatte og har solgt over 5 millioner biler på verdensplan.
På et marked, hvor alle skal konkurrere med Tesla, er særligt sedanen BYD Seal spået til at blive en af de helt store udfordrere. Prisen starter i Danmark ved 350.000 kroner, hvilket kun er 10.000 kroner mere end en basis Tesla Model 3.
Sikkerhed og hestekræfter
Standardmodellen, Seal Design, byder på et 82,5 kWh batteri med 313 hk og en rækkevidde på 570 WLTP, samt en utroligt lang liste af sikkerheds- og underholdningsudstyr. Vil du have mere, kan man for 380.000 kroner få Seal Excellence, som har firhjulstræk, 530 hk og lidt ekstra udstyr, som Heads-up display, V2L-adapter og træk på op til 1500 kg. Som den første bil i verden får du et Dynaudioanlæg som standardudstyr i Seal. Begge biler kan hurtiglade med 150 kW, og har et bagagerum på 400 liter.
BYD Dolphin derimod er en praktikfokuseret hatchback, hvis prisskilt starter ved 235.000 kroner. Den byder på et 60,48 kWh batteri, som er opgivet til 427 kilometers rækkevidde WLTP. Standardudstyret byder bl.a. på intelligente køresystemer, nødbremser, 360 graders kamera og vognbaneassistent. Bilen har 430 liters plads i baggerummet, 1310 liter med sæderne nede. Den kan desværre ikke fås med anlægget fra Dynaudio. I Sverige fås også den billigere Dolphin ”Active”-model, som har et batteri på 44,9 kWh og en rækkevidde på 340 km WLTP.
BYD Seal og Dolphin har begge modtaget 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhedstests, har 6 års fabriksgaranti og 8 års garanti på batteriet. De bliver tilgængelige for det danske publikum efter eCar Expo, som afholdes i København fra 27. til 29. oktober. Der er ikke fastsat en præcis dato for Norge og Sverige endnu, men bilerne er på trapperne i Sverige, og forventes i Norge til næste år.
Dynaudio mødte op
Danske Dynaudio var også repræsenteret på arrangement ved Den Blå Planet og lagde fokus på deres højtalerkvalitet og designfilosofi. De genbruger ikke eksisterende højtalere eller forstærkere, når de skal udstyre en bil. En bil med et Dynaudioanlæg er altså en bil med udelukkende Dynaudioenheder. I BYD Seals tilfælde er det blevet til i alt 12 højtalere med et forstærkeroutput på 775W.
Firmaet har siden 2014 været ejet af det kinesiske firma Goertek. Dynaudio har tidligere leveret anlæg til biler fra Volvo og VW og findes i nye biler fra bl.a. Xpeng, VOYAH og BYD.
Kort køretur i BYD Seal
BYD bød på et kvarters prøvetur i BYD Seal, hvilket resulterede i et par interessante førstehåndsindtryk. De 570 heste var nemme at tøjle i byen, og i splitterravende skandinavisk mørke er et 360 graders “fugleperspektiv” kamera meget værdsat, når man parkerer en lånt bil.
På den korte tur leverede anlægget både techno og countrymusik på en gennemsigtig og medrivende måde.
Har I prøvet en Seal?
For forstår ikke jeres begejstring for anlægget.
Man skal ikke skrue meget op, får den begynder at forvrænge. Lydbilledet ved lav volumen er ret godt.
Men bliver hurtig presset af lidt hård metal